A
byggare henke: ingen sparklåda alltså? hoppas du gillar att städa då
18 svar · 6,6k läst
·
K
byggare henke: du kan testa att skära dom på ark. men dom blir förmodlingen fladdriga då. glöm ej vatten i baljan
30 svar · 12,0k läst
·
S
santos: Kör på platon´s system med matta och 20 eller 40mm cellplast. och ventilerade golvlister. Har själv det i ett rum och har inga problem med ev. fuktvandring i väggar.
15 svar · 3,7k läst
N
nilspelle: Lite långt att åka bara från Jämtland till Rundvik för _en_ skiva masonite :)
24 svar · 14,8k läst
J
Jan-Å: Jag har alltid haft en gammal dörr kvar när jag fixat badrummen i våra husprojekt, då har jag skruvat/limmat en ny ektröskel ovanpå den gamla. Ja det blir en rejäl kant att kliva över :)
1 svar · 2,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Då det nu gäller ljudisolering ska TS givetvis sätta (minst) dubbelgips. Och då tar en gipsmolly av god kvalitet väl nästan 100kg i last?
13 svar · 9,9k läst
K
kia2: Hade några byggnadsarbetare som fixade vårt badrum. De lämnade efter sig Byggelement TEBO 12 mm och Montagebricka TEBO. Nu tänkte jag använda dessa i köket där jag skall kakla om. Här finns bilder / beskrivning av både byggelement och montagebrickor. [bild]
0 svar · 1,5k läst
F
fredtiger: Jag har köpt ett nybyggt hus med ett virka 5 löpmeter innerväggar som är byggda på enklaste vis med enkelgips + 70mm regel + eneklgips. Min tanke är att stadga upp dessa väggar med skiva (osb/plyfa) och sedan gips. Väggarna är endast spacklade och målade så inte särskilt omständigt, men det är bara en del av väggen som är innervägg, och resten är yttervägg. Av denna anledning
0 svar · 1,5k läst
·
Stew
Stew: [citat] Jo, det kan du ha rätt i. Jag skippar plasten helt. Nu har jag ett ventilerat golv, med dubbla kanalfläktar som blåser in luft. Jag hoppas att detta kan bidra till att hålla fukten borta.
4 svar · 4,0k läst
S
styrman1: Jag och säkert 50% av alla husköpare refuserar platta tak vilket torde påverka värdet väldigt negativt vid en framtida försäljning.
12 svar · 3,1k läst
Ola78
Ola78: Ta och mät tjockleken på din vägg, dra bort 26mm för gipsskivorna. Måttet du får är det som du ska ha på reglarna du ska bygga väggen av. Sätt en sån regel i varje kant på hålet och borra hål igenom dem in i väggen. Sätt i plugg och skruva dit dem sedan. Under dessa sätter du sedan en ny regel fast horisontell som du spikar in i ändträet på reglarna. Sen får även sätta
1 svar · 1,6k läst
F
Farzan: Hempularen, det är väl golvmasonit du menar? Den är just c:a 6 mm tjock och "spontad" eller ska jag kalla det falsad i kanterna så att skivorna kan limmas omlott. Man kan lägga golvmasonit helt flytande (bara limmad i sig själv) med plastmattan limmad på. Det ligger stadigt nog av egentyngden hos masonit + matta. Däremot är det inte hur starkt som helst. I ett rum i vårt hus där det
4 svar · 4,3k läst
A
anaitis: Där du bor skulle jag bara tänka mig rostfritt.
1 svar · 2,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Det låter ju inte som någon jättestor pelarlast. Det borde väl gå att leda ner genom hjärtväggen och sen till plattan utan alltför mycket problem. Kan jag tycka ...
7 svar · 5,7k läst
·
M
Mats: Sen kommer det ju att gå lite foder, lister golv osv att fylla i "hålet" med
3 svar · 2,6k läst
bax
bax: Läge att fråga en glasmästare. Jag satt en gång i en bastu, byggd på en balkong. Den hade glasrutor i golvet så man såg rätt ner, 4m, det var ganska häftigt.
7 svar · 1,5k läst
·
E
eestere: Har byggt upp golvet enligt följande: Golvbjälkar (c/c
0 svar · 991 läst
S
Sofie_A: Det lutar åt att testa med silikon, det är trappsteg det handlar om så att ta bitar under en tröskel fungerar tyvärr inte annars hade det kunnat vara en bra idé. Den är mörkgrön också så om man fyller hålen med något kommer det inte att synas speciellt mycket, bara man hittar något som verkligen stannar kvar i hålet. Det har varit en trapplift monterad i trappen det är därför
4 svar · 16,9k läst
Dalbotant
Dalbotant: Jag har inte gjort det själv men jag har kakelplattor på murstocken i mitt hus. Huset är från -32 men jag vet inte riktigt när plattorna sattes dit. Gissar att de kom senare. Hur som, det ÄR sprucket i mitten precis bakom kaminen men å andra sidan så är det sprucket i fogen två meter upp från golvet också... Det är sprucket lite här och där, jag kan inte se något direkt mönster
2 svar · 10,2k läst
R
rebmic: Hej igen. Tack för svaren! Jag har snackat med byggaren och han säger att det bara är fukt i nåt enstaka fack där fönsterna skall sitta och att det ändå skall bort sedan. Fukten har inte gått vidare någon annanstans enligt han. Han sa att innan han diffplastade väggarna så tog han bort all isolering för att säkerställa att det inte var någon fukt. Det var lite rimfrost på en del
7 svar · 4,8k läst
mandus
mandus: Såga av nedersta biten och spika dit en skurkloss med valfri profil. Alt. Plastic Padding +profilmall.
1 svar · 1,7k läst
B
bo137: en och enhalvplanare som har altan både uppe och nere, under nedre altan finns källare som alltid är frostfri men håller vintertid ca 10 grader ovanpå källaren finns valvet + 12 cm markmatta ovanpå den 5-6 cm gjutet golv, på det golvet skall läggas något. min plan 20 mm cellplast med flytande spånskivegolv stegdämpare och överst ett klickgolv finns det anledning att lägga byggplast
0 svar · 1,4k läst
J
Jocke69: ja höjden på taket blir ju sänkt men det har jag tagit med i beräkningarna. huset är så gammalt så i detta hus finns ingen standardhöjd ändå :)
9 svar · 3,8k läst
J
Jan-Å: Lönar sej? Beror på hur du räknar. Ja det är definitivt värt att bila upp källargolv och lägga golvvärme som jag ser det, har lagt vattenburen i ungefär halva källaren där vi bor och duschar. Men då tänker jag komfortmässigt, ekonomiskt är det mer tveksamt, kostar nog mer än att bara pröjsa värmen som idag. I en källare som Du beskriver skulle jag aldrig använda trä eller
4 svar · 15,6k läst
cederbusch
cederbusch: Ola: Kruxet är att jag ska följa MVK´s branschregler, och där verkar det inte vara ok med träbaserat. Fast det är lite luddigt uttryckt. Noseone/pbengtsson: Det kommer inte vara aktuellt med kakel i framtiden heller av olika anledningar. En är att det är tveksamt om målat tätskikt är godkänt som tätskikt under kakel. Jag har en helt egen tråd för hela projektet där du gärna kan
8 svar · 5,1k läst
Matti_75
Matti_75: Det ska vara plast mellan trä-betong. Plasten hade dom kunnat sätta dit innan dom göt, hur svårt kan det vara?
8 svar · 3,9k läst
·
rickardg
rickardg: Jag har skissat lite på ett hus som har många återkommande delar som jag vill bygga (endast ett hus) Med tanke på ett flertal kommentarer i den här tråden om att massproduktionsfördelarna inte är så stora för villor undrar jag lite om jag tänkt fel på den punkten. Blir vinsterna av massproduktion så små att nackdelarna med små element med massa vinklar osv tar överhanden? Jag har
48 svar · 15,1k läst
·
B
BGW: Vi ska sätta igen ett gammalt dörrhål i köket men vis av mina misstag sedan tidigare tänkte jag söka råd inför detta. Väggen är putsad med gips eller liknande, därefter målad och den är helt slät. Nu tänkte jag sätta reglar i dörrhålet och skruva på gipsskivor. Hur ska jag gå tillväga för att skarvarna inte ska spricka mellan gipsskivan och väggen? Bör jag fasa av kanterna
0 svar · 1,0k läst
Ola78
Ola78: Du spikar på kilar på takstolarna på husets takstolar där de mindre takstolarna för farstukvisten ska vara. Ingen bra bild men kan förklara lite i alla fall.
1 svar · 14,0k läst
·
B
bmx: jag brukar som sagt glesa hela golvet med typ 19 mm imellan varje gles först. Då slipper man fundera så mycket när man glesar. Sedan kan man planera slingorna och såga osv. När jag gjort på detta sätt har väl slingorna hamnat i var 3:e mellanrum eller nåt. Och plåtarna (har kört med roth) har hamnt kant i kant med nån millimeters mellanrum. Glöm inte kortlingarna i ändena. De
17 svar · 12,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.