Men Slipsats kostar väll nästan lika mycket som flytspackel viket kostar 4ggr så mycket som finbetong.
Isf kan jag gjuta allt med flytspackel lika gärna?

Ska du komma undan så billigt som möjligt så köp några säckar standardcement på Byggmax. På vägen hem tar du med ett lass gjutsand från grustaget. När du väl är hemma så kollar du runt i kvarteret vem som har en orange tombola som du kan låna.

Blanda enligt recept och du har ett golv för ett par hundra. Max.

Torktiderna får du leva med, men det blir billigast. Färdigblandad betong i säck är ju apadyrt, och innehåller mest sand.

B
tjänar ju inget på att göra så.
köp färdig blandade säckar. det duger till era klass tre gjutningar
och har man koll på hur man blandar betong så säger man inget om att dom har mest sand i säckarna

Redigerat av moderator:
Byggare Henke:
Vi har några scenarion att ta ställning till (flytspackling, betong, slipsats). Jag antar att du menar att det är lika dyrt att köpa färdigblandad betong som att köpa cement och rätt sorts ballast från grustaget. Jag hävdar att det är billigare att blanda själv.

Färdig betong:
16 säck färdigblandad finbetong = 16 x 39.95 = 639.20 kr

Blanda själv:
4 säck cement = 4 x 43,95 = 175,80
180 liter grus 0-8 mm
160 liter sten 8-16 mm
Gruset och stenen kan du få på ett släp. I Stockholm kostar ett släp 300 kr. Vet att grus o sten är billigare på andra platser i Sverige
Summa: 475,80

Man sparar således 163,40 på att blanda själv kontra färdig betong i det aktuella fallet. Inga jättestålar såklart.

Byggare Henke:
Om man tittar på innehållet i en betongsäck - vad innehåller den då enligt dej rent volymmässigt? Weber (fd. Maxit) säger att en säck finbetong innehåller 70-80 % sand.

Redigerat:
B
ja fin betong mer fin matriall
grov betong mer grov matriall
FRÅGOR på det?
försöker bara dra det lätt
ska vi ta det enligt min klass 2 utbildning?
nog kan jag räkna upp hur mycke filler,sand, sten "cement" det är i betong, även lite andra tillsatser

Redigerat av moderator:
Byggare Henke. Vilken är din rekommendation till trådstartaren?
Skulle du rekommendera att denne gjuter in rören med betong, slipsats eller flytspackel alt snabbflyt?

Jag hade nog stått och blandat betong själv - mest av gammal vana.

Fråga till trådstartaren:
Vad har du som underlag? Skulle EPS-cement funka?
http://www.epscement.com/?sid=44

Redigerat:
Fasting65 skrev:
Fråga till trådstartaren:
Vad har du som underlag? Skulle EPS-cement funka?
[länk]
Jag bor i lägenhet och jag ska ta bort den nuvarande lättbetong eller va det är som ligger på golvet så jag kommer ner ca 9 cm till betongplattan under och sedan bygga upp.

EPS-cement tror jag inte blir det bästa då det stod så här:

EPSCement fungerar utmärkt i kombination med golvvärme, men golvvärmesystemet skall läggas ovanpå EPSCementgjutningen.

För EPS verkar ha liknande isolerande egenskaper som cellplast jag tänkte ha i botten. Då tror jag slangen kommer för högt upp. Men tack för tipset iaf.

Jag kör nog på det lättaste och det jag har gjort förut och vet hur man gör. Cellplast, armeringsmatta, finbetong och flytspackel.

B
jag tar någon ardex mix om jag ska lägga på mycke eller ardex flyt

byggare henke: Du rekommenderar trådstartaren (som uppenbarligen vill hålla nere kostnaderna) X säckar av ngn ardexmix? Var landar materialkostnaden för en sådan lösning?

B
skrev vad jag tar. du får va uppmärksam

Jag trodde du svarade på min fråga i inlägg nr 21 där jag ställde en direkt fråga till dej vad din rekommendation till trådstartaren var.

Det vore ändå intressant för att få en bredare bild av hur man kan lösa ovanstående problem om du - byggare henke - gav lite mer utförliga svar hur du tänker. Det är ju trots allt ett självbyggarforum där folk vill ha hjälp.

Att bara säga att man hade använt någon Ardex mix leder ju ingenstans. Hur skulle du byggt upp golvet från grunden? Alla fakta kring konstruktionen finns ju. Eftersom du även verkar vara insatt kan du ju försöka ge en bild på vad materialet kostar och ge andra fördelar att använda Ardexprodukter.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.