Hej, Jag ska tapetsera om vardagsrummet. Det består av masonit skivor (gammalt Eksjöhus byggt under 80 tal). Jag kommer från USA och jag har aldrig sett en sådan vägg utom i husvagn. Jag undrar om det vore möjligt att sätta upp gipsskivor direck ovanpå de gammla utan att lägga någon slaggs skydd (emellan de originala och de nya) emot mögel. Jag hopas att ni förstår min dålig svenska. Jag kan skriva på engelska om det hjälper.
Tack!!

Redigerat:
B
är huset bara torrt från början så går det bra.

såg ingen dålig svenska, bara lite stav fel

Mikael_L
Hej och välkommen till forumet.

Det går jättebra att sätta gips direkt på din gamla masonitvägg.

Är den befintliga väggen inte rak kan du däremot ev behöva justera lite först.

B
vad då behövs??
inte måste man det.

Tack för hjälpen!! Snält att ni står ut med min svenska. Jag tänker kanske lägga på lite mer isolering (kanske 5 cm) emellan skivorna på de två sidorna som är grundväggar (altså de är själva husets sidor). Kan det vara ett mistag att göra det på så sätt? Huset är dåligt isolerat och jag tänker passa på och fixa det bit för bit. Förstår ni min mening? Det finns bara 20 cm glasfiber i väggarna och det kostar en förmögenhet att värma huset.Tror ni att det skulle kunna hjälpa?

byggare henke skrev:
vad då behövs??
inte måste man det.
Jo. Det måste man om man vill ha en rak vägg..

Jag undrar om inte den här tråden hamnat på fel ställe. Detta handlar ju föga om badrum...

oskis 123 skrev:
Jag undrar om inte den här tråden hamnat på fel ställe. Detta handlar ju föga om badrum...
Japp de hade den gjort ;)

B
om du ska isolera mera så är det ide att rikta väggen också.
annars hade du bara fått en trumma om gjorde som oskis 123 tipsa om

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.