Byggmaterial & Byggteknik
Ola78: Du bör såga ett snitt så det ligger på hela hammarbandet alt göra en kil som passar och lägg mellan balk och hammarband. Fäst med vinkelbeslag och i nocken sätter du ihop det med spikplåt.
Arlamannen: Kolla med : Träteknik i Gyllebo (Simrishamn) Jörgen Holm, 0733-922168 Han brukar kunna såga till den dimension och det träslag du vill ha. Matchar byggvaruhandeln prismässigt också.
Mats: Inte ha så bråttom min vän. Det är ju sommar. Visst kan du dra ned stolparna till plinten. Knepet är bara att de inte ska ligga på plinten utan du sätter ett par plintjärn och monterar stolpen med lite luftspalt från betongen. Se också till att olja in plus måla undersidan på stolpen först
Liemannen: Hej. Funderar på att bygga in poolpump och sandfilter i förrådet, men lite osäker på hur jag ska göra för att inte allt vatten ska rinna ut i förrådet vid eventuellt läckage. Tänkte borra ett 55mm hål i nederkant och sätta in ett rör så att vattnet kan rinna ut, men hade ju gärna begränsat så att vattnet inte rinner ut på hela förrådsgolvet. Någon som har ett bra tips? Mvh
Paul-Staffanstorp: [citat] Ja, det bör det vara och därför är OSB också bara 1197mm... ;)
Great: ska inreda övervåningen, klurade då på vilken grovlek jag skulle ha på reglarna på väggbiten mellan golv o snetaket, den är ca 150cm sen så börjar snetaket. Jag ska gipsa den, räcker det med glespanel 22*70 med cc30 eller kan ja köra cc45, eller ska man rentav köra 45*45 o gipsa på? Kan tillägga att ja förmodligen kommer att köra spån innan gipset. o måttet mellan takstolarn
fredand44: Hej! Tusen tack för det svaret! Mvh Fredrik
fredand44: Tusen tack för det mycket intressanta tipsen! Mvh Fredrik
whork: Dessutom har du ju Dogger i Norrtälje (tror jag?), sveriges mest underskattade fiskebutik :)
FrittDrag_II: Dom kanalstöd som myrstack länkat till ändrar man enkelt höjden på genom att klippa ner den.
ErikC304: Vad räknar man med för laster på ett golv? Det gäller ett källar-rum som har vardagsrummet ovanför och vi ska ersätta en bärande vägg i källaren som sträcker sig till halva rumslängden med en balk som sträcker hela längden istället. Den bärande mellanväggen håller nog egentligen bara plattan som är gjuten för öppna spisen i vardagsrummet ovanför, för den andra halvan av
H_MiaMaria: Hej! Vi har just köpt ett sutteränghus från 1962! Besiktningar har inte indikerat några fuktproblem, dock ett svagt utslag på markradon. Vi ska ha våra sovrum i källaren och vill få så hög kvalitet som möjligt, men dock göra arbete själva för att hålla nere kostnaderna. Vad tror ni om följande lösning: Låta dränera huset av en firma som få även tilläggsisolerar. Sätta in
Cecilia R: Vindtätt är det ju med eterniten antar jag men jag förstår det som att du menar att vi behöver ta bort eterniten för att kunna isolera ordentligt? Vinden är isolerad med gullfiber av tidigare ägare och när vi köpte huset hade besiktningsmannen dem att ta bort hälften av isoleringen då han hävdade att det gick upp för lite värme på vinden. Borde vi byta den? Vi använder vår
apotekarnes: Om man låter en list gå ända in till vägg och kontursågar den andra behöver man ingen latexfog. http://www.youtube.com/watch?v=W02ZLlnSXXY&feature=related
Egnahemsägare: Det är sällan hela hus är drabbade och lösningen med ventilation har ofta försämrats med 50% på ett par år. Jag tycker man först ska sikta in sig på sovrum och annat man vistas mycket i. Är det hög strålning i en enkel mellanvägg, är den nog bäst att byta. Värre med ytterväggar och kaklade våtrum etc. Istället för att få in radonet i lungorna och ventilera ut den, bör den
andersmc: Det är Träullit. Jag kan inte se någon som helst anledning till att de skulle blandat asbest i bruket, men du kan ju kontakta dem och fråga: http://www.traullit.se/
Husrookie: Tänkte bygga en ny nedgång innifrån till källare genom att göra en trapp ned till källare ihop/under den invändiga trappen till övervåningen. I teorin var allt ganska enkelt; beräkning av u-trapp, vagnstycken mm men när det kom till praktiken så blev det tydligt att en grundmur på 500 mm och en yttervägg på 200 mm (max) medför att centrumaxeln på innetrapp inte överensstämmer
mekkarn: jag gjorde iallafall så att jag målade med en utegrund färg. På bärlina och reglar. Den var oljebaserad och fruktansvärd och tog flera dar att torka. Sen körde jag på faluröd på resterande virke. Men jag tror i efterhand att jag hade kunnat använda faluröd överallt.
Paul-Staffanstorp: Ok... Lättaste är då att ta bort kakellisten...och skruva bort täcklocken till uttagen... Och demontera fläkten. Har sedan kakelsättaren varit proffsig så har han släppt typ 3mm mellan kakel och bänkskiva. Tejpa då som skydd på bänkskivan innan du går vidare... Ta sen en Fein multimaster och såga försiktigt genom gipsen strax över den översta kakelplattan samt mellan bänkskiva
Richard Andreasson: Tack skall ni ha! Hoppas den inte är bärande. För det kostar väl minst 100 000 att hålla på med balk och grejer va?
Chrissofsweden: En grind med stående kan definitivt bli snygg! På den här ser det ut att vara 95*95 stolpar så vad kan själva grinden bestå av då? 28*70? [bild] Den här är ju en lite enklare variant som går att modda lite som vill. Enkel att bygga men man ser att det är en infart. [bild] Här har du annars en bra byggbeskrivning för lite olika grindar (även en likt den ovan fast konkav)
rolfw: Någon som har en gissing på vad det kan kosta (i Stockholmsområdet) att fixa ett liknande problem som det som beskrivs här? Det är en bärande vägg där en tidigare ägare har tagit upp en öppning och nu har taket/golvet sjunkit ner kanske ett par centimeter i mitten. Jag antar att man skulle behöva höja upp det igen och sätta in en balk, och jag är nyfiken på ungefär vad det skulle
FordPrefect: Detta har du säkert redan tänkt på men det bästa du kan göra är att kontakta kommunens sotare som ska besiktiga jobbet/kaminen när den är klar. Han ska kunna berätta hur du ska gå till väga och vilka kriterier som gäller för just din kamin. Mvh M
ih624: Det går lika bra. Gör den lite mindre så att det finns plats att svetsan
Eddi Thomason: [citat] Har också den. Har inte provat "en riktig" men denna känns helt ok. Säkert mer omständig att använda än en proffs-variant, men den är ganska prisvärd och jobbet blir gjort.
apotekarnes: Jag tänker snickra ihop en ledstång till min trapp. Jag tänker använda rundstav av björk och göra en rak ledstång istället för en vanlig svängd. I trappans innerhörn tänker jag snida till en svängd bit typ: http://www.hlf.se/econtent/img/bob_0188_jpg2.jpg . Frågan är nu hur jag räknar ut vilken vinkel denna böj ska ha. Mina mattelektioner ligger alldeles för långt tillbaka i
Yrrol: [citat] Hur är det då med garantier om man börjar klippa kabeln? Noterade att det fanns två varianter på deras maskiner, 240 och 110 eller vad det nu var, trodde man var på den gröna sidan om man bara tog 240v... Så alla ni som handlat från England har modifierat kabeln.. Hum...
Arne999: Jaag är på gång att bygga en toalett i stugan vars enda "yttervägg" vätter mot ett uterum.. Frågan är hur jag ska göra med ventilationen. Bästa vore om jag kunde gå genom innertaket och ha en kanal 3m till gaveln. Detta för att slippa mecka med att göra hål i yttertaket... Är det ok att göra så tro och hur gör man ?