Vad räknar man med för laster på ett golv? Det gäller ett källar-rum som har vardagsrummet ovanför och vi ska ersätta en bärande vägg i källaren som sträcker sig till halva rumslängden med en balk som sträcker hela längden istället. Den bärande mellanväggen håller nog egentligen bara plattan som är gjuten för öppna spisen i vardagsrummet ovanför, för den andra halvan av bjälklaget från mellanväggen till bärande rumsvägg har samma dimensioner som det resterande golvbjälklaget i rummet som sträcker sig hela rumsbredden utan mittstöd.

Bjälklag1.jpg

I bilden är de gröna linjerna bjälklaget som jag inte kunnat konstatera exakt dimension på, men som verkar vara kring 200x25,noggrannare mätning kommer ske när jag kan frilägga lite mer. Rummet är ca370x320, mellanväggen är 185 lång. Den gröna fyrkanten är öppna spisens platta som är gjuten i ett med ytterväggarna och mellanväggen.

I och med att vi vill ha bort mellanväggen så måste vi knacka ner även betongplattan som den håller uppe (då åker alltså öppna spisen som vi ändå inte sörjer) och med mycket diskussioner om hur göra har vi kommit fram till att bästa sättet är just att sätta en balk längs mitten av rummet och på så vis stödja hela bjälklaget antingen det behövs eller inte.

Balken vill vi ha upp i bjälklaget om det är möjligt eftersom takhöjden i rummet redan är låg, så planen är att lägga balken på golvet, stödja bjälklaget på var sida om där balken ska upp, såga ur för balken i varje bärlina, sticka upp balken på sin nya plats, stötta den som den skall sitta i båda ändar och därefter lägga bjälklaget i skor på båda sidor om balken.

Bjälklag2.jpg

Här är nu den röda linjen balken och de blå är de nya linorna som ersätter plattan som spisen stått på.

Jag har kunskap att räkna på saker, men vanligen rör det sig om maskiners rörelse och detaljer i stål. Byggnadsteknik kan jag inte, men en stålbalk typ IPE eller HE som jag svetsar på skor för att "lägga" brädändarna i är min ide. Hål i skornas sidor för att skruva brädor och skor samman.

Är detta vansinnigt?

Om inte skulle jag vilja veta vad jag ska räkna med för last på golvet och om nån har åsikter kring utförandet. Det vore ju trevligt att kunna ha en rejäl soffgrupp och träffas hela släkten i vardagsrummet utan att festligheterna slutar i en brädhög i det nya badrummet som ska bli inunder :-)

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.