MathiasS skrev:
nja...

Om det ligger en dusch rakt ovanför så nej, inget risktagande. Om det är en "torr" del av badrummet som ligger ovanför så vettafasen om jag skulle riva hela huset för att se om det är ok. Kan man kontrollera med en rimlig arbetsinsats så gör man förstås det oavsett.
Måste väl gå att fuktmäta vid riskområdena utan att behöva riva. Litet borrhål genom vägg och eller genom taket i bottenvåningen.

hej
fukt mäta toan + skaffa en riktig stålbalk å sätt den i taket

Stålbalken e 100x bättre än nå limträtjafs å vanligt virke
jag har en 140x90x5 mm som bärlina på min carport
det är ca 6x7 m tak yta som den balken bärupp,har ett frihäng på 5 m c
från väggbandet .
visst då det är 60-80 cm snö på taket så sätter balken sig nån cm
fördelen är att ,det går att svetsa på balken förstärkningar i efterhand
+ att det går att förspänna en stålbalk vid montering
dvs man kröker den 3 cm uppåt då man monterar den.det går ochså att göra sen man monterat bärlinan på plats det e bara att värmerikta balken med några svetsar

min kompis byggde på samma sätt fast med en 400mm hög limträbalk
dom databeräknade snötyngd fribäret så balken skulle palla ,,,
skiten satte sig ca 10 cm första året det slutade med att han fick stämmpa upp
limträbalken med ett stag mitt i car porten ...skit smidigt

Det här är en produkt gjord av kolfiber som en bekant blev rekomenderad när de skulle riva bärande väggar i ett källarutrymme under ett hyreshus. Det kanske kan vara något för dig. Priset är visserligen något högre än på en stålbalk/limträbalk men det spar otroligt mycket utrymme! Produkten är gjord av kolfiber och limmas för att förstärka konstruktionen.

Entreprenör:
 http://www.johns.se/default.asp?VisaSida=iSid.aspZQQZId={43841FEF-01D8-4526-AB69-4354B2317A8A}

Tillverkare av produkten:
http://www.sika.se/sika_carbodur_.asp

Spännande med nya material, kåken blir som en F1-racer!!!

Klockrent!  8-)
Fatta hur coolt det vore när polarna kommer över på en öl och man kan säga  kolla in kolfiberbalken  ;D

jockefors skrev:
min kompis byggde på samma sätt fast med en 400mm hög limträbalk
dom databeräknade snötyngd fribäret så balken skulle palla ,,,
skiten satte sig ca 10 cm första året det slutade med att han fick stämmpa upp
limträbalken med ett stag mitt i car porten ...skit smidigt
Om balken sätter sig 10cm så beror det kanske mer på konstruktören än limträet?

Hej
hmm firman som sålde limträbalken visste hur och vart den skulle sitta,balken databeräknades i ett program som leverantören hadde fär just att beräkna hållfastheten i balkar..trots det så blev limträbalken som en gungstols mede då det kom snö på den

felet med en alla träkonstruktioner är just att det är ett skärt hvette att förstärka upp dom sen om det blir för vekt...
medans en stålbalk går betydligt bätre att både förstärka och förspänna på plats omdet ger sig...
se bara på min lilla 190mm balk,jag ställde /la den ovanpå stolparna som är i 80x80 profilrör
så till sommaren kommer jag helt enkelt bara att skaffa en till balk å kapa in den mellan stolparna under den första balken= 380mm stålbalk som bär upp taket
balkarna svetsar jag bara i hop med några strängar ..så e problemet löst
om jag vil kan jag senklippa till stålkilar å svetsa dom under förstärknings balken som jag monterat
då bör jag kunna köra upp en L50 på taket =)

+ att jag tror bestämt att en limträbalk blir minst 3x större än en motsvarande järnbalk
tycker man det ser fult ut med järn så e det ju bara att klä igen den med trä

Milkshaken
Jockefors... :

Du bor ju uppe i översta norrland och där är ju marken mera rörlig än i andra delar av landet.

visst snubben datorberäknade, men det måste vara nåt fel i konstruktionen som balken vilade på. En byggnad består inte bara av bärande delar utan även av andra som ska lasta av och rikta.

tycker oxå som Fehnik: coolt, just som du sa att (efter nån virre eller bira) "Kolla in mitt kolfiberbygge. kostat flis men värt varenda peng" ....:):)

hej
tjaa tror inte problemet med dålig mark är större här än neröver landet
där dom ofta bygger på gamal sjö eller havsbotten =)

om jah inte minns fel så hadde killen samma grund som jag,dvs en rejäl
cementplatta som grund
ok att stolparna som bär upp taket kan va vekare än mina stålbalkar,det är inte helt omöjligt men då borde ju dom stolparna gett med sig å inte limträbalken som
ligger på dom
felet som jag tror dom gjort e att dom förbisett att det är ca 5-6 m mellan bärstolparna i framkant på carporten ,han hadde ju som jag ca 6m ut stick från huset
å taket va ca 6-7 m brett så det blir ju ganska långt spänn.
det är inte riktigt normalt att ha så långt mellan stolparna....

Men jag vägrar ge med mig att stål är sämmre,visst för folk som alldrig jobbat med järn så verkar det invecklat,man måste veta vad och hur man gör om man tex skarvar en stålbalk så det ska hålla..
+ att man måste ha svets å rondeller

jämför jag det med å jobba i trä så gör jag 50x häldre en stålkonstruktion
svetsar jag den så håller det ..en trä grej går i princip alldrig att få stuma det rör sig å slekar över allt till slut så har spikarna släppt taget ....

Ta bara att skarva en balk i järn, gör du en lagom fog för å svetsa å svetsar i hop den om du har gjort på rätt sätt håller skarven lika mycke som balken i övrigt
å det syns knappt att den är skarvad.
sen så går det ju bara fint att värmerikta en stålbalk det behövs inte många svetsar på balken förän den drar sig 5 cm åt nått håll.problemet med det är ju att folk i allmänhet svetsar just där man inte ska så det drar åt fel håll.
vet man bara hur och varför stål reagerar som det gör är det skit lätt å tex rikta det med värme .

Då jag stog å svetsade traktor skopor riktade man skop stålet med svetsen,dom som inte kunde det svor inte lite ,det drog fort 5-10 cm åt fel håll å det va ett hvette å få till det sen.
Då man kom på hur man gjorde så va det inget problem att hålla stålet innom 1cm
på 3m.allt berodde på hur och i vilken ordning man svetsade stålet

mina åsikter kan ju till stordel bero på att jag jobbat som svetsare i 5-6 år så jag tycker det e 100x lättare å jobba i järn...min träsvets har ju liksom gått sönder=)

Fehnik skrev:
Klockrent!  8-)
Fatta hur coolt det vore när polarna kommer över på en öl och man kan säga  kolla in kolfiberbalken  ;D
Hmmm... kan se det framför mig ::) Som cyklist är jag redan vikt och kolfiberfixerad (på prylarna alltså ::)) Skulle jag även börja bygga huset med kolfiber så 8-) :o ;D ;D. Det hade jag fått höra  ;D ;D ;)

Någon som har en gissing på vad det kan kosta (i Stockholmsområdet) att fixa ett liknande problem som det som beskrivs här?

Det är en bärande vägg där en tidigare ägare har tagit upp en öppning och nu har taket/golvet sjunkit ner kanske ett par centimeter i mitten. Jag antar att man skulle behöva höja upp det igen och sätta in en balk, och jag är nyfiken på ungefär vad det skulle kosta att låta en hantverkare göra det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.