Byggmaterial & Byggteknik
verktygsgurun: Anpassa avstånden när du sätter ny panel så att locken som är närmast fönstret blir ett foder.
Matti_75: Jag brukar skjuta med 50mm 18g dyckert i enkelgips på stålregel och det funkar bra. Dyckerten går igenom skenan.
JOW: En lösning är att man åker till sitt lokala snickeri och får nya foder tillfrästa, som är tjockare, så att man får "tillbaka" renoveringsgipsets tjocklek...
verktygsgurun: Grabber PTS är nog vad du söker. Skruven har knappt något huvud och blir osynlig det är dock en väldigt dur metod att få upp panelen med.
Yrrol: Jag har också läst om bil-folk som fått bra resultat på sina golv med biltemas grejer.
prototypen: Bilningen i det här fallet var 1 mm, bara för att få bort jotunet och gjuthuden. Det går att göra med biltemas mejselhammare. Protte
BigGitt: Har den inte bildat klumpar, är det bara att tutta o köra.
BigGitt: Du kan använda renoveringsgips. 6mm. Väv eller tjock tapett på detta. Eller genvägen.
kinshasa: Hej ! Tack för det - jag besinnade mig och insåg också att det blir lättast att ta upp ett hål i eterniten. Även om ämnet är tokfarligt, så är jag ochså benägen att tro att någon enstaka exponering för dammet under en livstid inte kan vara superkritiskt. Det visade sig helsvårt att såga i eterniten med cirkelskär, jag borrade ett hål och bröt bort bitar med en stor tång.
Cosby: Ska byta panel och tilläggsisolera utv. Utifrån ser det det ut som följer/Panel, vindpapp, isolering 45, asfaboard, isolering 95, spånskiva. Kan man ha asfaboard mitt inne i väggen? Isolering på bägge sidorna... Eller luftar det tillräckligt?
KungAnka: Hade nog inte tänkt använda masonit. Funderade på det ett tag eftersom gips i alla fall inte håller i garaget, men det får nog bli plywood istället. Målad masonit är ganska OK i förråd mm, men jag har bara sett det i äldre hus.
alfons74: Hej Som rubriken lyder så undrar jag var man kan hitta ventilerad taklist. Om det nu finns några sådana. Golvlister finns men jag vill ha taklist. Hoppas att någon kan hjlpa mig! //a
Mikael_L: Hos en lokal ventilationsfirma här hade dom grejer lagerförda ner till 80mm rör. Och en sådan här 80mm-stos funkade alldeles utmärkt. Fast slangen fick tryckas in på insidan istället, men det kommer funka lika bra. Gummitätningen sliter jag fö. bort. Nu ska jag bara modifiera den platta biten plåt (klippa bort lite) och borra 3 hål för fastsättningen. Tack för engagemanget.
myrstack: Som uppdatering gav jag upp letandet. De få som faktiskt förstod vad jag snackade om när jag ville beställa (Fredells, Bygma) kunde beställa hem men för en balk för 6-700kr ville de ha lika mycket i frakt. Slutade med att jag köpte en lättklinkerbalk/lecabalk på Optimera (i länna) istället från deras lagersortiment från finja. De har de normala 150x190x1100 och 190x190x1100 och
Egnahemsägare: Problem: Alla väggar i 2 våningar i en tillbyggnad är genomgående radonhaltiga och har höga gamma-värden strålning, inte bjälklagen är det uppmätt igår som är det nya underlaget för beslut. Strålningen avtar med avståndet, gasen sprider sig. Jag har sett flera som byter sådana väggar, radikalt och bra om det går, besvärligast till kaklade våtutrymmen? Vi tänkte byta i de rum
Fishermansfriend: Har slipat lite på 30år gamla murstocken inomhus,skulle vilja ha en fin och jämn yta. Det verkar som den är putsad med nått slags kalbruk ,för det är alldeles vitt och dammar! Behöver dock komplettera med mer puts på vissa ställen,men vet inte vilken produkt som är enklast att använda? Hydrauliskt kalbruk,kc-bruk eller vanligt kalkbruk?Vilket är enklast att jobba med?:S
D09: Hejsan Ska snart montera en trappa ner till källaren. Träväggen kommer att övergå till betonghålsten i schaktet för trappan. Idag finns ca 10 cm tillgodo mellan vägg o trappa Trappan kommer att vara usvängd, dvs rak - mellanplan - rak Hur anser ni att man ska gå tillväga? T ex montera stålreglar, osb, gips på betongväggen o sedan trappan? Bredda viloplanet o montera direkt på
Ola78: [citat] Stighöjden per meter blir 249,3 mm. Använd tangestangenten om du har en sån räknare. Ta 1000 mm*tanges 14 grader=249,3 Har du inte en sån räknare kan du använda den här sidan om du behöver räkna på nån annan taklutning eller vill veta t ex takfallets längd http://www.npn.se/tipsorad/Hojd.php
Great: Ska höja takhöjden lite i mitt förråd som ligger på garaget, takstolarna är fribärande 9m spännvidd vad tror ni om detta? Bild A visar mitt ingrepp, Regel A är en 45*95 Regel B är en 45*170. Mint tanke är att där de röda är kommer att läggas en 45*170 ovanpå B sedan såga ur hanbjälken B 100mm(Grönt) så att 70mm återstår på höjden. Sedan där det gula är kommer att skruvas
Snailman: jag har sett att tex götenhus, när taket inte ska upp i nock, sätter takstolen, sedan vindväv direkt på takstolen och sedan glespanel och sedan panel detta gäller gaveln för en villa ovanför hammarbandet alltså (har bild på detta med en del av panelen monterad, så man ser takstolen genom den halvgenomskinliga väven)
myrstack: Ofta brukar man vid installation av en kasett ta upp ett hål högre upp i skiskåpan och installera ett galler. På så vis kan kall luft sugas in längs med kasettens sidor för att sedan när luften är uppvärmd stiga upp och ut genom hålet till rummet. Pga detta är väl galler vanligast. Är cirkulationen ordnat på annat sätt så är det väl bara att mura igen springan med eldfast bruk
limpan78: Tack! Idag har jag köpt M8 gängstång och ankarmassa, de hade inte kemankare för M8 men enligt bygghandeln var det lika bra? Nu ska det byggas :).
Nybyggarn: Hej har ett flyttat timmerhus från 1830 talet. Vi tog råspont som trossbotten, lite dyrare tror jag än dom andra alternativen men käns rejälare. Har ganska gott om plats under huset så vi kunde spika den underifrån. Tätade med lerklining så det inte blåser in i isoleringen, sen lade vi ekofiber (tidningspappersvarianten). I några rum vi inte kunde använda gamla golv i har vi lagt
The Tor: Jag har pratat med sotaren om detta med puts. Skorstenen får vara oputsad i bostadsdelen men inte på vinden.
mariacaroline: Jajo men svårt att lägga upp en bild om man inte har en bild och inte tillgång till huset än!
Henric_K: Jag testade såga lite i väggen med en vanlig fogsvans och det gick ganska bra så materialet i mitten var inte så hårt som jag först trodde. Det ser ut som lättbetong med tegelkross i, någon som vet vad det kan vara för material? Nu känns fästningen av reglarna (de nya dörrkarmarna) i väggen som ett större problem än själva sågningen. Jag misstänker att risken för sprickbildning
Paul-Staffanstorp: [citat] Ok... men då är det ju bara att dra in rejäla skruvar rakt genom så vet man ju att det håller. d^_^b
Ola78: Du bör såga ett snitt så det ligger på hela hammarbandet alt göra en kil som passar och lägg mellan balk och hammarband. Fäst med vinkelbeslag och i nocken sätter du ihop det med spikplåt.