Hej!

Jag håller på i källaren och ska bygga några nya innerväggar.

Nu skulle jag behöva få tag på en fixertång för att sammanfoga stålreglarna som jag köpt. Var inne på Beijer idag och kollade, de ville sälja en till mig för lite drygt 2000:- vilket inte känns aktuellt.

Därför undrar jag om någon vet vart man kan köpa en billigare, vill sälja en begagnad till mig eller hyra mig en? Jag bor i Västerås.

Alla förslag tas tacksamt emot :)

MvH,

Jonas Franzén

B
du vill inte ta små skruvnubb då?

Hej!

Jag har köpt skruv men det vore mycket bättre med en tång eftersom det inte bygger något på väggens djup. Har också funderat på att nita ihop reglarna.

På ett ställe skall jag ha en dusch med ett avlång unidrain avlopp och när jag gjöt in brunnen så räknade jag inte med de extra 2mm som skruven ger. Jag har bara gjort plats för skenan och två skivor bakom brunnen. Har dock några idéer om hur jag kan lösa det också men som sagt det bästa och enklaste vore att få tag på en tång.

/Jonas

B
2mm extra? gipsen är så pass mjuk att huvudet försvinner in i skivan. gör den ej det så skruvar du dåligt.

Hej, tack för tipsen!

Planen är att ha OSB skiva underst, så skruvskallarna kommer inte att sjunka in i skivan på det sättet som du menar. 2mm kanske var att överdriva lite, förmodligen kommer det bara att bygga ca 1-1,5mm, detta kommer även att innebära att väggen blir aningen konkav.

MvH. Jonas

Tången du söker kostar så mycket då det är ett specialverktyg. Men om du har en kompis som kan handla på ahlsell så kan du få den för ca 1000+moms.

Ok, det är ju ganska mycket billigare. Jag ska kolla om jag kan få tag på en därifrån, tack för hjälpen!

Om det är någon annan här som har en och kan tänka sig att hyra ut den till mig så hör gärna av er.

MvH Jonas.

Byggde en kort vägg med plåtreglar och minerit på i mitt badrum. Skruvade lite lätt ihop reglarna med de skruvarna som jag sedan skruvade mineriten med. När sedan minriten skruvades på försvann det skallarna in i plåten och allt blev stabilt då allt skruvades ihop.

Ja den på Jula hade nog varit bra, jag var in där och frågade om dom hade någon men dom sa nej, då brydde jag mig inte om att kolla på deras hemsida. Det visar ju hur bra koll dom har.

Det slutade med att jag beställde följande tång från England:

http://www.qwikfast.co.uk/catalogue/edma-master-profil-single-handed-setting-pliers-p-9396.html

Dock så verkar det som att de höjde priset på tången direkt efter att jag beställt den för jag betalade bara 44 pund för den.

Tack för alla idéer.

Mvh. Jonas

• Gilla
matsn66
  • Laddar…
samma tång finns på hornbach för ca 750:-

jonasfranz skrev:
Hej, tack för tipsen!

Planen är att ha OSB skiva underst, så skruvskallarna kommer inte att sjunka in i skivan på det sättet som du menar. 2mm kanske var att överdriva lite, förmodligen kommer det bara att bygga ca 1-1,5mm, detta kommer även att innebära att väggen blir aningen konkav.

MvH. Jonas
Normalt ska du kunna fästa skenan i tak och golv och sedan i stort sätt bara ställa väggprofilerna och så ska de stå kvar tills du sätter första lagret skivor. Så i ditt fall när du sätter din OSB borde du kunna fästa även väggprofilerna i skenorna med denna skruven. Kör skruv med lämpligt huvud (modell spånskiveskruv) så du försänker huvudet i OSB-skivan utan att dra sönder plåten. Kan fungera med gipsskruv för plåt med även om huvudet ofta är en aning för stort. Normalt inget problem dock att huvudet sticker ut en aning om du ska gipsa över

Jag har den billiga stuknittången ifrån Jula. Fungerar helt ok. Det blir mycket lättare att jobba vidare om reglarna sitter ihop redan innan man börjar fippla med skivorna. (proffs tycker säkert det är för omständigt, en glad halvamatör tycker tången är bra att ha...)

bigsnucke skrev:
Jag har den billiga stuknittången ifrån Jula. Fungerar helt ok. Det blir mycket lättare att jobba vidare om reglarna sitter ihop redan innan man börjar fippla med skivorna. (proffs tycker säkert det är för omständigt, en glad halvamatör tycker tången är bra att ha...)
Har också den. Har inte provat "en riktig" men denna känns helt ok. Säkert mer omständig att använda än en proffs-variant, men den är ganska prisvärd och jobbet blir gjort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.