För ca fyra år sedan bytte vi ut en del av hjärteväggen mot en bärande balk (två ihopspikade 45*220 reglar) och den är idag ”krökt” på mitten. Den svankar som en banan, kanske inte riktigt som en banan men den är ca 2 cm lägre på mitten än i ändarna. Den totala längden på balken är drygt fyra meter och huset är ett ett och ett halvt planshus.
Nu har den i och för sig varit så i minst två år (det var då vi först upptäckte det, så jag vet inte när det började) utan att det förvärras. Men det som känns olustigt är att vi inte vet vad som kan tänkas hända. Kan man tänka sig att den har ”svackat” färdigt och att den enda konsekvensen är att den ser ut som den gör, eller kommer den att sakta men säkert vika sig mer och mer.

Vi har haft en byggare som kollat på det, men han säger att vi bör avvakta och om det förvärras kanske vi behöver göra något åt det dvs att det inte är någon större fara, men jag skulle gärna vilja ha fler synpunkter.

Oerhört tacksam för svar!

//Skytte

Sviktar golvet ovanför?

Kan du inte lyfta i mitten med en domkraft, sen limma och spika fast två till 45x220 på sidorna?

Kanske byta till limträ?

Mvh Putte

Balken är kraftigt underdimensionerad. Hur brett är det från balken till närmaste bärande väggar i båda riktningarna (vinkelrätt ut från balk)?
Jag gjorde ett överslag på 3 meter belastande bredd på balken och du får en böjspänning i balken på ca 26 Mpa. Det borde alltså varit limträ eller kerto balk.
Framförallt borde balken varit högre. med bibehållen bredd.

Mitt förslag är att byta till en riktigt dimensionerad balk eller föstärka. Tala med en statiker/konstruktör.

Det verkar på de svar jag fått att jag behöver byta ut balken mot en gjord av limträ... Anade nog detta, men anledningen till att jag dragit på det är att vi har badrum ovanför (klinkers & kakel) och jag är rädd att det spricker då.
Någon som har bra tips på hur man hanterar det?

OJ...............När jag nyss byggde ut mitt 1 1/2 plans hus med 4,8 m och ville ersätta hjärtväggen så skulle en limträbalk bli 380-450 mm hög vilket skulle leda till att man nästa skulle få huka sej för att gå under den på "markplan".
Istället blev det en HEB 200 järnbalk iofs så hade det räckt med en HEA 180 balk, men överdimensionerar hellre än underdimensionerar.

Så håller med tidigare talare, två ihopspikade 45x220 är KRAFTIGT underdimensionerat, och konstigt att klinkret och kaklet ovanför har hållit om golvet varit så instabilt.

Oj som sagt... Bar av 4 m yttervägg och då gick det åt en limträbalk bestående av 7 st 45x220.... det är alltså 3.5 gånger tjockare. Det ska ju inte bara klara vikten utan även vibrationer, sättningar och äventyr i duschen ovan ;)

Hoppas du bytte

Om det är klinker och tätskikt ovan är det ju en rätt delikat övning att byta ut balken. Det går ju inte att undvika att lyfta dom 2cm när man lägga dit en ny balk.

Knivigt läge.

Det blir svårt. Det enda man kan prova med är att långsamt trycka upp utbuktningen men jag är ändå starkt orolig för tätskiktet

nu kan det ju tom vara så illa så att tätskitet redan är trasigt, du kan redan ha fukt i dushgolvet. Du gör ju som du vill men jag skulle ha tagit upp hål nedifrån för att inspektera golvåsarna.

Om det inte finns fukt så skulle jag nog förstärka på plats, dvs kanske hissa upp ca 0.5cm på mitten o sen förstärka balken med lämpligt material, kanske en 5mm (räkna på tjockleken först) tjock plåt (220hög) på vardera sidan som skruvas+limmas med epoxi.

Om det redan finns fukt så kan man lika gärna hissa upp balken så den bilr spikrak, sedan förstärka på liknande vis aller byta ut mot stålbalk + klinkra om badrummet.

Om det inte finns sprickor i plattor eller fogar så tror jag knappast att tätskiktet är trasigt? Tätgucka är ju flexiblare än plattor fix och fogmassa.

Behöver han verkligen byta ut balken? Borde det inte gå att försöka under en tid pressa upp balken med stöttor. Öka spänn något varje dag för att minimera de två cm och sedan när det ser ok ut komplettera med en lämplig balk jämte?

MathiasS skrev:
Om det inte finns sprickor i plattor eller fogar så tror jag knappast att tätskiktet är trasigt?  Tätgucka är ju flexiblare än plattor fix och fogmassa.

antagligen, men skulle du chansa?
För mig skulle tanken ligga o mala så att jag inte kunde sova innan jag hade förvissat mig om det. Dessutom brukar rörelser vara störst i vinklar mellan vägg/vägg eller Vägg/golv där man ofta tätat med silikon samt att man lättas missar sprickor där.

Blöta golvåsar som står blöta för länge gör renoveringsarbetet vansinnigt mycke mer tråkigt/svårt/omfattande/dyrt/tidsödande...

Det kan mycket väl vara helt. Men jag tycker nog ändå att man ska inspektera, om inte annat än för sömnens skull

Det gäller ju att tätgeggan verkligen stretchar ut igen i toppen och att den då inte släpper från nån plattkant. Jag är nog fortfarande lite orolig jag

Mr XXX skrev:
antagligen, men skulle du chansa?
nja...

Om det ligger en dusch rakt ovanför så nej, inget risktagande. Om det är en "torr" del av badrummet som ligger ovanför så vettafasen om jag skulle riva hela huset för att se om det är ok. Kan man kontrollera med en rimlig arbetsinsats så gör man förstås det oavsett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.