Hej,
Jag har byggt ett horisontellt staket, se bifogad bild.

Vill även bygga en dubbelgrind enligt bild.

Min frågor är följande:

- Hur reglar jag upp det på baksidan för att det ska vara stabilt samt med vilken dimension på virket? Horisontella brädorna är 28* 145.
Kan jag även använda dom för att regla upp?
Att jag ska ha 2 st på kortsidan förstår jag men hur löser jag det snyggast med den tvärgående?

- Tips på hur jag sätter ihop det enklast för att få en rak och snygg linje mellan grindarna
 
  • grind.gif
Jag är inte helt 100% på att jag gillar den raka linjen mellan staket och grind. Man ser ju knappt att det är en grind? Grindar tycker jag ska sticka ut lite och bjuda in.

Jag hade nog valt en mindre dimension och kanske satsat på fyra bräder i höjd. Då behöver du inte ta i med dimensionerna på regelverket heller.

Min åsikt :)
 
Låter intressant ditt förslag. Vilken dimension hade ni använt? Tänkte på tjockleken, har 28 på liggande staketet. Kan man ha smalare? Bara så inte grinden känns tunn mot staketet.
Samt vilka reglar ska man ha dimension som skulle funka.

En annan tanke är att ha stående, funkar det?
 
En grind med stående kan definitivt bli snygg!

På den här ser det ut att vara 95*95 stolpar så vad kan själva grinden bestå av då? 28*70?

grind%20maskiner.jpg




Den här är ju en lite enklare variant som går att modda lite som vill. Enkel att bygga men man ser att det är en infart.
29hem-grindar_3_jpg_184301d.jpg





Här har du annars en bra byggbeskrivning för lite olika grindar (även en likt den ovan fast konkav)
http://wse111750.web16.talkactive.net/pdf/grindar.pdf



:)
Christian
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.