Efter ytterligare en fantasioffert har jag bestämt mig för att även mura in min kamininsats själv.
Precis som nästan allt på huset. Med alla duktiga människor som finns här på forumet tänkte jag att jag säkert kan få tips och råd på hur det ska göras.
Så hä ser det ut:
Dubbelsidig genomsiktskamin på andra våningen i ett nybyggt trähus med helisolerad skorsten genom färdigt schakt i minerit genom yttertaket.
Underlaget är spårade spånskivor men vattenburen golvvärme. Direkt under dessa ligger en hea250 balk så det är inga problem med hålfastheten i bjälklaget.
Murningen skall vara helt rak och slät från golv till tak och hela inmurningen skall vara mitt i en icke bärande innervägg. På ena sidan skall murningen ansluta och ligga i linje mot väggipset på båda sidor, och på andra sidan väggen sticker murningen ut ca 300 mm från väggen. I botten kommer tilluftsslangen upp rätt genom spånskivegolvet och skall anslutas i botten av insatsen. Avståndet mellan golv och underkant insats är ca 800mm. Takhöjden är 2,7m. Tror att jag bör använda mig av ytong för att hålla nere vikten.
Är det någon som kan hjälpa mig med info om materielval, bruk etc, konstruktionslösning eller bara allmänna goda och trevliga råd?
Tack på förhand,