3 340 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Imkanal, i mellanbjälklag, igen...
Om man drar en imkanal i mellanbjälklag som är mindre än eller lika med 125mm så får man ju plats med någon slags svep och pendel. 125+30+30=185mm
Men, hur gör man om man vill dra en 160mm spiro? 160+30+30 = 220, det får plats, men hur gör man rent praktiskt.
Jag vill ju inte lägga röret på isoleringen, då den av rörets och sin egenvikt bör tappa sin funktion (blir ihoptryckt).
Någon som gjort detta?
Eller ska jag nöja mig med 125?
(Välj nu inte det enkla svaret tack
)
PS.
Eller finns det någon form av rörstöd som man kan sätta under? T.ex. på en bit glespanel?
DS.
Men, hur gör man om man vill dra en 160mm spiro? 160+30+30 = 220, det får plats, men hur gör man rent praktiskt.
Jag vill ju inte lägga röret på isoleringen, då den av rörets och sin egenvikt bör tappa sin funktion (blir ihoptryckt).
Någon som gjort detta?
Eller ska jag nöja mig med 125?
(Välj nu inte det enkla svaret tack
PS.
Eller finns det någon form av rörstöd som man kan sätta under? T.ex. på en bit glespanel?
DS.
Det låter som du är ute lite efter ett kanalstöd men förutsatt att du har tillräckligt med isolering runt kanalen utifrån brandskyddet så vågar jag inte svara på hur kanalstödet påverkar det hela.
I ditt fall skulle jag nog gissa att brandskyddet blir den begränsande faktorn för hur grov kanal du kan sätta in. www.imkanal.se brukar vara min rekomendation för läsning
I ditt fall skulle jag nog gissa att brandskyddet blir den begränsande faktorn för hur grov kanal du kan sätta in. www.imkanal.se brukar vara min rekomendation för läsning
Ja precis, kanalstöd, men de jag har sett är så höga.
Har man ett bjälklag av 45x220 virke så är ju just 160mm kanal max, då 160+30 mm isolering blir just 220mm.
Så, om kanalstödet, som det du länkade till, var 30mm istället för 120 så skulle det ju funka.
Alternativet som jag ser det är väl att göra en minerit eller gips låda i bjälklaget, men matta känns endå lite bättre....
Annars borde kanske nån plåtfirma ganska enkelt kunna göra 3 stöd åt mig i 30mm höjd. Är inte så himla lång sträcka det rör sig om.
Har man ett bjälklag av 45x220 virke så är ju just 160mm kanal max, då 160+30 mm isolering blir just 220mm.
Så, om kanalstödet, som det du länkade till, var 30mm istället för 120 så skulle det ju funka.
Alternativet som jag ser det är väl att göra en minerit eller gips låda i bjälklaget, men matta känns endå lite bättre....
Annars borde kanske nån plåtfirma ganska enkelt kunna göra 3 stöd åt mig i 30mm höjd. Är inte så himla lång sträcka det rör sig om.
Dom kanalstöd som myrstack länkat till ändrar man enkelt höjden på genom att klippa ner den.
Klicka här för att svara