Hej!

Har lite funderingar på att riva en bärande vägg i garaget och ersätta med en stålbalk, någon som vet om det finns något program liknande moelvens limträ beräkningar fast för stålbalk?

Anledningen till att jag vill ha stålbalk är för att spara takhöjd.

Mvh

Fler än hundra har läst frågan men ingen har svarat, alltså finns det nog inget motsvarande lättåtkomligt program för stålbalkar. Om du ger indata som laster och spännvidder så kanske någon här kan räkna ut en balkdimension som duger.

Tror inte att det finns några "billiga" programvaror. Men om du vet lasterna och angreppspunkterna så borde det inte ta särskilt lång tid att beräkna fram en passande dimension. Kanske borde göra en skiss och lägga upp här? Svårt att komma med konkreta förslag eftersom jag inte har en susning om hur det ser ut.

Ett alternativ som troligen är billigare är att lägg flera träbalkar parallellt med varandra? Detta bygger förstås på bredden men du sparar takhöjd. Detta blir förstås problematiskt om det är långa spännvidder vi pratar om.

Ur formeln för tröghetsmoment, I=(BxH^3)/12, får vi ett förhållande mellan tvärsnittsbredd och tvärsnittshöjd. Här kan det enkelt avläsas att höjden på en balk har 3ggr så stor inverkar som bredden, när det kommer till att ta upp moment last.

Hoppas det löser sig för dig!

Redigerat:
Skogiz skrev:
Ur formeln för tröghetsmoment, I=(BxH^3)/12, får vi ett förhållande mellan tvärsnittsbredd och tvärsnittshöjd. Här kan det enkelt avläsas att höjden på en balk har 3ggr så stor inverkar som bredden, när det kommer till att ta upp moment last.
Den där lilla pilen efter H i formeln betyder upphöjt till 3, dvs tredje potens.
Alltså ger en fördubblad höjd 8 ggr högre tröghetsmoment, 25% högre höjd nästan fördubblar tröghetsmomentet.

anaitis skrev:
Den där lilla pilen efter H i formeln betyder upphöjt till 3, dvs tredje potens.
Alltså ger en fördubblad höjd 8 ggr högre tröghetsmoment, 25% högre höjd nästan fördubblar tröghetsmomentet.
Du har förstås helt rätt Anaitis. Jag var lite för snabb igår.

Tänk på att beräkningsmodeller för stålbalk oftast bygger på att man dimensionerar för hållfasthet.
I en stålkonstruktion spelar det ofta mindre roll om det sviktar en del.

Limträbalkar dimensioneras för nedböjning om jag kommer ihåg rätt.
Ingen vill ha ett tak som håller med god marginal men som hänger ner på mitten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.