Byggahus.se
Vår betongtrappa har fryst sönder en del i vintras så vi får laga den innan nästa vinter. Efter en massa läsning här på forumet har jag kommit fram till att jag borde knacka loss så mycket löst som möjligt och sedan på med ny betong. När jag började knacka bort lösa bitar såg jag att det verkar som om trappan består av någon blandning av stenar (några cm stora) och SAND och bara det yttersta skalet på runt 2-3 cm är betong. Kan det stämma? Detta innebär att jag om jag ville nog kan slå sönder hela trappan när jag slår där betongen har lossnat. Och jag behöver inte ens slå jättehårt, men det ramlar inte ut av sig själv heller. Så nu undrar jag hur mycket jag ska knacka loss. Räcker det med det som jag får bort med en stålborste och lite som man tydligt ser sitter löst, eller borde jag slå lite halvhårt med en hammare tills ingenting kommer loss längre med risk att halva trappan trillar sönder? Jag vill ju inte slå sönder trappan såklart, men undrar samtidigt om det är värt att lägga ny betong på den där sten-sand-blandningen eller om det kommer att trilla av direkt igen.

hur stora bitar är det som är borta?lägg in en bild...det hade hjälpt...:)
/
M

Det är på två ställen. Ena stället är bara hörnet i sidan, så där är det nog inga problem. Blir ju inte utsatt direkt heller. Det andra stället är på ett trappsteg, en yta på kanske 30-40cm brett gånger 15cm (sett ovanifrån) och på ett ställe lite ner på sidan. Jag antar att det som är borta är mellan 2 och 4 cm tjockt. Jag ska se om jag kan sätta in en bild senare, men jag tycker inte att man ser särskilt bra på bilden hur stort det är.

Brukar ni salta trappan på vintern?

Hej..
Hur har det gått för dig med trappan? Jag har nämligen exakt samma problem och funderar över hur jag ska göra. Verkar din lagning hålla?
Jag har anlitat ett företag för att göra om på framsidan vilket också inkludera att klä in trappan i sten (klinker liknande) men dom säger att trappan är för trasig/dåligt skikt för att laga och att vi behöver gjuta om trappan på plats. Efter att ha läst din beskrivning så verkar våra trappor vara i liknande skick. Hur resonera du kring att laga trappan kontra gjuta ny?
Jag tycker att när jag googlat runt så är det många som säger att det aldrig blir riktigt bra att laga trappan. Att det brukar spricka igen och att man får hålla på att laga mest hela tiden.
Skulle gärna ta del av dina reflektioner samt hur det har gått för dig med lagningen samt om du är nöjd med resultatet.
All info skulle hjälpa.
//David

davcar: Jag har också förstått det som att det är svårt att laga, men det låter dyrt att gjuta en ny och jag gillar inte att göra nytt vid minsta tvivel. Så jag har resonerat som att jag inte har mycket att förlora om jag lagar trappan. Visar det sig att det inte funkar, kan jag ju alltid låta gjuta en ny om några år. :) Det blir ju kanske lite svårare om du vill klä in trappan. Då kan det ju vara bra att veta hur det går från början...

Jag har borstat rent den och satt på finbetong nu. Det verkar sitta väldigt bra tycker jag. Men om det verkligen fungerar, visar sig nog först efter iallafall första vintern. Så tyvärr har jag nog inga erfarenheter att dela med mig av än.

Helioz: Vi har bara bott i huset 3 vintrar, men efter att jag halkade ner för trappan gravid i 5:e månaden andra vintern vi bodde här, har jag saltat rätt ordentligt för att slippa trilla igen. Jag funderar också på om det kan vara därför som den gick sönder, så jag lagar och i fortsättningen får vi försöker att undvika att salta trappan, så kanske den klarar sig bättre.

Salt dödar trappan.

Vi hade en trappa i samma skick. Troligen byggd på 40-talet vilket betyder minimalt med cement och alltså inte så mycket som håller ihop. Det var i princip bara betong ytterst och resten kan beskrivas som sten blandat med sand,

Vi rev och byggde ny i trä. Kändes inte värt att lägga arbete på den gamla när utgångsmaterialet var så dåligt.

Stefan N skrev:
Salt dödar trappan.
Ja, jag har märkt det. :( Vi får väl hoppas att den klarar sig bättre om vi slutar salta. :)

Jag har också funderat på att bygga en ny trappa i trä, men vi har ett fönster under trappan som ändå är rätt trevlig att ha och med en trätrappa kommer det ju att bli helt inbyggt. Ja ja, vi får väl se hur det blir i längden. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.