Ska göra en öppning i en innervägg mellan kök och vardagsrum. Väggen hade bland annat en igenbyggd dörr i väggen som vi har öppnat upp och märkte då att vi kunde se vad resten av väggen innehåller.

Det går att borra ett hål relativt enkelt i väggen med en 12 volts skruvdragare, när man drar ut borren kommer det massa svart grus ut.

Däremot har jag ingen kunskap angående byggmaterial så frågan är VAD är det för material som syns på bilden? Sen HUR ska man gå tillväga för att riva en sådan vägg?

2011-09-18%25252016.44.00.jpg

2011-09-18%25252017.57.24.jpg

Ser ut att vara lättbetong av den blå typen, i alla fall när man kollar på den undre bilden. Sen är färgerna svåra att avgöra på en bild så här. Är det lättbetong så bör du se små hålrum i betongen liknande "bubblor" runt 1mm stora

Tack för svaret, Om det nu är blåbetong hur ska man gå tillväga för att göra en öppning i en sådan vägg?

Tigersåg

Tänkte hyra en tigersåg i helgen, hur pass stark tigersåg behöver jag?

dirrekok skrev:
Tänkte hyra en tigersåg i helgen, hur pass stark tigersåg behöver jag?
Behöver inte vara särskilt stark. Men du bör ha en klinga avsedd för lättbetong.
Undvik sedan el, vatten OCH armeringsjärn så går det på nolltid och klingan överlever. Det kommer kännas som att köra en varm kniv genom smör :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.