5 261 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
stödben på vinden Något syfte?
Sida 1 av 2
Vi håller på att fixa vinden.
taket har väldigt låg lutning, vi har inga hanbalkar(heter det så)
taket består av takstolar och metallband från tak till vägg.
Den tidigare panelen satt på ben som är spikat på sidorna av takstolarna.
Har dessa egentligen något syfte eller var dom bara till för att fästa panelen på?
taket har väldigt låg lutning, vi har inga hanbalkar(heter det så)
taket består av takstolar och metallband från tak till vägg.
Den tidigare panelen satt på ben som är spikat på sidorna av takstolarna.
Har dessa egentligen något syfte eller var dom bara till för att fästa panelen på?
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
En bild kanske?
Dom där överarmarna på takstolarna ser väldigt långa ut för att överleva helt utan stöttning. Normalt brukar takstolar av denna typ ha någon typ av fackverk som stöd alternativ en väldigt kraftig balk i nock.
Jag skulle inte ta bort alla dessa stöttor utan att ersätta dom på något vis, eller fråga någon som vet.
Jag skulle inte ta bort alla dessa stöttor utan att ersätta dom på något vis, eller fråga någon som vet.
vad är överarmar? vad menas med fackverk som stöd?
haha.
jag undrar mest för att veta hur försiktig vi ska vara när vi byter ut dom.
På ena sidan ska dom vara kvar och få en vägg uppreglad på sig
på andra sidan ville sambon först lägga en kraftigare regel(45x170) längst hela golvet precis framför eftersom dom som står där idag går ner igenom golvet.
sedan vill vi sätta 95*95(som jag har hyvlat bort hörnen på och mörkbetsat) på den regeln upp mot takstolarna.
efter det slår vi bort dom gamla bara.
fungerar detta tror ni?
de som sitter där är inte direkt så snygga när man ska ha det öppet.
haha.
jag undrar mest för att veta hur försiktig vi ska vara när vi byter ut dom.
På ena sidan ska dom vara kvar och få en vägg uppreglad på sig
på andra sidan ville sambon först lägga en kraftigare regel(45x170) längst hela golvet precis framför eftersom dom som står där idag går ner igenom golvet.
sedan vill vi sätta 95*95(som jag har hyvlat bort hörnen på och mörkbetsat) på den regeln upp mot takstolarna.
efter det slår vi bort dom gamla bara.
fungerar detta tror ni?
de som sitter där är inte direkt så snygga när man ska ha det öppet.
Här har du principen för fackverk..... http://commons.wikimedia.org/wiki/File:L-Dachtragwerk1.png
Med överarm menar jag den del av takstolen som går mot nock, där taket är spikat.
Du säger att dom går ner genom golvet på ena sidan, var tar dom vägen? Har dom stöd på något annat under bjälklaget?
Om ni tänker regla upp en ny vägg innanför den gamla är det ju inga problem, men ta bort en stötta i taget, inte alla på en gång, alternativt slå upp temporära stöttor.
Att det är spikat framifrån spelar ju egentligen ingen roll. Det är ju bara att bygga väggen och sedan kapa stöttorna från bakssidan. Resterna tar man bort med kofot...
Med överarm menar jag den del av takstolen som går mot nock, där taket är spikat.
Du säger att dom går ner genom golvet på ena sidan, var tar dom vägen? Har dom stöd på något annat under bjälklaget?
Om ni tänker regla upp en ny vägg innanför den gamla är det ju inga problem, men ta bort en stötta i taget, inte alla på en gång, alternativt slå upp temporära stöttor.
Att det är spikat framifrån spelar ju egentligen ingen roll. Det är ju bara att bygga väggen och sedan kapa stöttorna från bakssidan. Resterna tar man bort med kofot...
Då har vi bara överarmar. 
De går ner i det askan ligger på, vilket är åvansidan på taket på våningen under.
Hehe. Jag vet inte vad det heter.
Jag menar att om vi sätter en ny stötta framför så kan vi inte slå bort den gamla eftersom den nya låser fast den.
Förstår du?
De går ner i det askan ligger på, vilket är åvansidan på taket på våningen under.
Hehe. Jag vet inte vad det heter.
Jag menar att om vi sätter en ny stötta framför så kan vi inte slå bort den gamla eftersom den nya låser fast den.
Förstår du?
Ni kan nog slå bort alla utan problem så länge som det inte finns någon snö på taket. Utan snö så är lasten minimal på takstolarna (tunga betongpannor väger väl en dei iofs men det är snön som står för den stora lasten). Se bara till att det är stabilt innan vintern.
Jag förstår precis och menar att det går utmärkt även om det är lite krångligare att ta bort i efterhand.....AnneFi skrev:
Pytagoras sats ger dig svaret på matte-uppgiften.