Om du har tur så är de bara att kapa takstolen eftersom det är cc 600 mm. Men då behöver man veta alla mått på takstolarn och vad som är på taket .tex råspånt o tegel. Det enklaste för att få svar är att ta ut nån bra snickare som kollar påt. Så kanske du slipper en massa krongel..

• Gilla
Pajtoorr
  • Laddar…
Stort tack för alla svar. Framför allt till Mathias för att du tog dig tid att infoga alla bilder och förklara hur du gjorde.

Även om jag inte bestämt exakt hur jag ska göra än så har jag fått klart bättre förståelse för hur jag kan och bör göra.

Jag ska försöka infoga egna bilder när jag är klar så får vi se om det blir totalsågning eller inte :-)

Undertaket består bara av masonit med tegelpannor på. Jag gissar att det är därför takstolarna sitter cc 600 mm.

En idé, att diskuteras och följas på egen risk.

MathiaS förslag att inte kapa överarmen tror jag är utmärkt.

Men med 60cc, borde det inte räcka med en traditionell avväxling på underarmen i kombination med 4 stag på diagonalen i varje fack.

Dvs kapa av underarmen där skorstenen ska stå.
Sedan sätter du fast en ny regel i samma dimension som underarmen i den kapade underarmen och takstolarna bredvid. Nu har du fyra fack. I de här facken kan sätter du ytterligare en regel på diagonalen i respektive fack. Uppifrån ska det se ut som ett X, med skorstenen i mitten.

Dessutom kan du sätta ihop över respektive underarm med några vertikala reglar

Mikael_L
MathiasS skrev:
Jag gjorde ovanstående operation med snö på taket. Ärligt talat hände det inte ett skit när jag kapade av underarmen. Man kunde tänka sig att det skulle åka isär lite, sjunka lite etc. Men icke.

Så länge man bara ger sig på EN takstol är det nog lugnt.
Jag lät takbok räkna på en W-fackverkstakstol i 27° och spännvidd 8 meter snözon 2,5.
takstolar cc1200.

Dragkraften i underramen räknade programmet ut till 26,8 kN.
(Vid full snölast givetvis)

26 kN i dragkraft är givetvis ingen match för även en klen regel att klara.
Men 2,6 ton i tryck utåt på väggarnas överkant känns väl lite scary ...

Redigerat:
Micke, jag är som du vet ingen konstruktör, men som en fackverkstakstol är konstruerad så tar ju väggarna bara upp vertikala laster. Vi måste ju i möjligaste mån se till att det fortsätter att vara så.

Man kan ju också se det som att i ursprungsläget överförs inga vertikala krafter till väggen, takstolen är självbärande och i vila i sidled oavsett taklast.

När vi kapat underarmen finns definitiv ingenting som kan överföra 2.6t tryck till väggen........

Mikael_L
MathiasS skrev:
Micke, jag är som du vet ingen konstruktör, men som en fackverkstakstol är konstruerad så tar ju väggarna bara upp vertikala laster. Vi måste ju i möjligaste mån se till att det fortsätter att vara så.
Precis, genom att inte kapa underramen, ty det är ju den som tar hand om de krafterna, så det endast återstår vertikala krafter på väggarna.

Jag är inte heller någon konstruktör ... ;)

• takstol-underram1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
malg01 och 1 till
  • Laddar…
Oavsett hur man gör avväxlingen blir det bara stora krafter i väggen om takstolens infästning kan överföra krafterna. Här i huset sitter takstolarna med någon enstaka spik, så väggen lär stå kvar och takstolen börjar rotera..... :)

I teorin, och som det verkar även i praktiken, är det ju de tvärgående balkarna i bilderna som överför drag och tryckkrafter till närliggande takstolar. Bevisligen fungerar det även med dimensionerande snölast på taket, jag har testat...:)

Mikael_L skrev:
Jag är inte heller någon konstruktör ... ;)
Men det finns nog ngn sån här som avråder.

Vem då och avråder från vad? Att växla av underarmar i takstolar är inte speciellt märkvärdigt faktiskt.

Mikael_L
Är du byggnadskonstruktör anaitis?

Ett annat sätt att reda ut vad som fungerar är att använda beprövade konstruktioner. Jag glömde nämna det tidigare men konstruktionen jag la in lite bilder på ovan är en kopia på den avväxling som är gjord runt min fd skorsten. Dock har jag byggt kraftigare i alla avseenden. Avväxlingen gjordes 1947 och verkar fortfarande fungera. Det räcker för mig iaf.

• Gilla
malg01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.