1 227 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Knepigt gjuteriproblem !?
Specialare ;
Hej !
Jag har ett lite småknepigt gjuteriproblem som fordrar tips från erfarna trixare och patentare
Situation; 60-tals villa med källare. Alldeles intill husgrunden är det lagt skärv och blandsten ca 40 cm brett,
denna längsgående stenyta har en skiljevägg mot angränsande rabatt bestående av nedgrävda stenplattor som ligger
i linje längs huset, ca 7 meter, och står på högkant, till stor del nedgrävda
i marken. De bildar s.a.s. en längsgående krage alldeles intill huset som sticker upp ca 5-10 cm ovanför marken. Den uppstickande kanten är ca 5 cm bred.
Alltnog; jag ska nu lägga stenplattor för gångtrafik över hela rabatten och inser att jag måste lägga de nya plattorna något högre
än befintlig stenkant för att få ett vettigt lut ut från huset.
Min plan är att medjälp av träbrädor och tvingar gjuta en förhöjning av dessa stenplattor som sticker upp på högkant ur marken så att
dessa blir ca 7 cm högre. Nu inser jag dock att man förmodligen borde hitta på något slags armering - alltså skruva fast någon slags kantlist eller liknande i
de befintliga plattorna för att undvika att den pågjutna förhöjningen spricker eller liknande.
Hur hade ni gjort för att fixa en vettig gjutning ? Är det stor risk att den pågjutna kanten kommer att spricka eller trilla väck vid minsta påverkan?
Bifogar en bild för att förklara det hela något enklare (om det nu är möjligt
Som alltid, mycket tacksam för synpunkter och varningar.
Jörgen

Hej !
Jag har ett lite småknepigt gjuteriproblem som fordrar tips från erfarna trixare och patentare
Situation; 60-tals villa med källare. Alldeles intill husgrunden är det lagt skärv och blandsten ca 40 cm brett,
denna längsgående stenyta har en skiljevägg mot angränsande rabatt bestående av nedgrävda stenplattor som ligger
i linje längs huset, ca 7 meter, och står på högkant, till stor del nedgrävda
i marken. De bildar s.a.s. en längsgående krage alldeles intill huset som sticker upp ca 5-10 cm ovanför marken. Den uppstickande kanten är ca 5 cm bred.
Alltnog; jag ska nu lägga stenplattor för gångtrafik över hela rabatten och inser att jag måste lägga de nya plattorna något högre
än befintlig stenkant för att få ett vettigt lut ut från huset.
Min plan är att medjälp av träbrädor och tvingar gjuta en förhöjning av dessa stenplattor som sticker upp på högkant ur marken så att
dessa blir ca 7 cm högre. Nu inser jag dock att man förmodligen borde hitta på något slags armering - alltså skruva fast någon slags kantlist eller liknande i
de befintliga plattorna för att undvika att den pågjutna förhöjningen spricker eller liknande.
Hur hade ni gjort för att fixa en vettig gjutning ? Är det stor risk att den pågjutna kanten kommer att spricka eller trilla väck vid minsta påverkan?
Bifogar en bild för att förklara det hela något enklare (om det nu är möjligt
Som alltid, mycket tacksam för synpunkter och varningar.
Jörgen

Jag hade inte gjutit en sån förhöjning, tror inte det håller med en smal, lång betongklack som ligger på plattor som Du beskriver. Spricker pga rörelser i plattorna under är min gissning.
Jag skulle ha lagt tryckt virke istället, en regel tryckt för att grävas ner borde hålla betydligt längre.
Jag skulle ha lagt tryckt virke istället, en regel tryckt för att grävas ner borde hålla betydligt längre.
Jag har funderingar åt det hållet. Problemet är bara att jag inte är jättesugen på att gräva upp de stående plattorna ( som jag misstänker är 50*50). Men jag har funderat på någon slags träregel eller runt stolpträ i passande tjocklek som jag ev. skruvar fast ovanifrån i plattornas överkant. Jag avvaktar än så länge.......
Tack för svaret / Jörgen
Tack för svaret / Jörgen
De va så jag tänkte, lägg regeln ovanpå plattorna. Jag gillar inte heller att gräva
har inte funderat på hur man får den att ligga kvar där man vill ha den men visst borde det funka att skruva fast den i plattorna.
Klicka här för att svara