Det här är inte en fråga om spackling av gipsskivor. Jag ska gipsa en hel övervåning/vind i en villa. Det blir OSB + 13 mm gips. Har gipsat en del förrut. Jag funderade på det här med sprickor som alltid verkar bli i dessa situationer. Framförallt tänker jag på vinkeln vägg/tak. Det är snedtak, takfönster, smygar och nischer och annat som jag också är orolig för. Jag vägrar att sätta målarfog eller latex eller nåt skit i vinkeln vägg/tak osv - det blir riktig spackling med remsa även i dessa vinklar. Kan man eliminera eller reducera risken för sprickor på nåt sätt? Jag funderar tex på att lägga plåtvinklar i alla sådan här vinklar (mellan osb och gips) och limma dessa med sättlimsklickar både mot osb och gips, därefter skruva gipsen genom plåten, genom osv och in i träregeln bakom. Kan det vara hjälpa? Andra tips?

Du ska använda plåtreglar och fästen anpassade till gipstak. Principen bygger på att det finns rörelsemån mellan takstolarna och innertaket/gipsskivorna. Sedan kan du skruva gipsskivor i plåtreglar, samt inte glömma att skivornas kortsidor också ska vara fastskruvade. Skruvar du med skruvdragare, använd PH2 bits med anhåll, så att skruvskallar inte tar sig förbi kartongen. Foga med fiberarmerat spackel av bra kvalite, t ex Knauf Uniflott. Använd glasfibernät. Skippa akryl och annat elände på tub. Vid övergången tak-vägg använd bredare glasfibernät än 5 cm. Även där, fiberarmerat spackel. Slutspackla med t ex Knauf Uniglatt. Måla sedan. Glöm inte primern innan du spacklar, och slipa med K180 mellan varven.

Här kan man se ett nedpendlat innetak, men i ditt fall används korta fästen.
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=K72weSQr-PM[/ame]

• PH2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns perforerade plåtband att vika och använda vid vinklar som du lägger mellan gips och OSB lagret. Däremot är det viktigt att du skruvar gipsen genom OSBn in i regeln och inte bara i OSB. Anledning till detta är att OSB ska kunna röra sig bakom gipsen utan att gipsen spricker

Tackar. Plåtreglar låter klokt, har jag aldrig provat men ska kolla upp det. Vad är det för "perforerade plåtband" sixten88 menar? Går dom att böja i olika vinklar? Jag har ju snedtak och smygar till 4 takfönster där det inte går med 90-gradare.

Kollade på knauf-filmen. I mitt fall kan det inte vara nedpendlat taken enda centimeter, jag behöver all takhöjd jag kan få. Var köper en vanlig människa den här typen av produkter? Är främst intresserad av fiberarmerat spackel för gipsskivor, köps var, pris?

Tänk även på att inte lägga OSB dikt an mot nästa, eller något annat stumt för den delen då denna rör på sig och kan ge upphov till sprickor.
Pappremsa skall enligt utsago vara starkare än glasfiberremsa.
Skivspackel är senaste tipset jag fick som skall vara kraftigare än "vanligt" spackel - Inte kollat vilka former eller märken det kommer i.
Vill du vara på säkra sidan - Dra på Microlit med vävlim när du är nöjd med underarbetet - Lite overkill men ibland är det bra med både hängslen och livrem. Det kostar lite extra men dubbelarbete är det tråkigaste som finns så det är lika bra att göra det ordenligt med en gång.

Skall det skruvas en del skulle jag rekommendera en sådan här - Supernöjd med min och underlättare samt snabbar på arbetet.

http://www.axminster.co.uk/makita-6843-auto-feed-screwdriver-prod656303/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.