Jag ska bygga uterum men hittar inte dimension på stolparna upp till bärlinan till taket... taket ska vara isolerat och plååt på. tänkte ha 45x120 som takreglar med stöd på mitten. bärlinan blir nog limträ då det är ca 330 cm mellan stolparna med öppningsbara skjutdörrar. funkar 95 x 95 som stolpar eller ska jag skruva ihop 3 st 45x120? eller limträ på stolpar oxå?Mycket tacksam för tips!

limträstolpar, 90'90 eftersom det ser snyggare ut än hopslagna 45:er tycker jag, och spricker inte, ingen koll på hållfastheten men det håller väl för en hel del.

kollat lite på byggbeskrivningar.se och de verkar väldigt sugna på att kränga dyrt limträ... tyvärr vill jag inte köpa det annat än där det måste vara det. behövs det verkligen limträ 90x315 för en spännvidd på 2700mm?!

Vad har du räknat på? Vad har spännvidd 2700?

spännvidd var 3200mm mellan 2 stolpar... och där skulle det vara limträbalk 90x315. ska ha skjutdörrar i det hålet.men jag undrar om alla bygger med så grova dimensioner...

Det är nog pga snöficka som du får så grov dimension.

Till våran uteplats med tak använde jag vanliga stolpar 95x95, bärlinan är 2"8 med 2"6 som åsar.

ok, vanliga 95x95 ser det inte klent ut? mitt uterum med skjutdörrar blir ju 7x4 meter och jag vill först att det ska hållla och sen att det ser bra ut. bärlina tak 2 tum 8 - vad har du för spännvidd mellan stolparna då? har du skjutpartier oxå?
TAck för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.