Bra idé! Jag körde en liten FE-beräkning på en ram med HEB120 i både balk och pelare, (momentstyva hörn, translationslåsta pelarfötter). Vid 2,6 kN/m last på balken böjer den ned ca 7 mm, se bifogad deformationsbild. (Beräkningsmodellen är en halvmodell pga symmetri, därför visas bara halva ramen.)Locke skrev:
Viktiga förutsättningar är att hörnen är momentstyva, (tex svetsade), och att pelarfundamenten kan bära både vertikal och horisontell last.
Detta känns som rätt sätt att göra konstruktionen med givna förutsättningar på balkhöjd och spännvidd.
Om pelarfundamenten inte kan bära horisontell last kommer pelarfötterna att förskjutas 22 mm i sidled och balken att böja ned 15 mm, se bifogad deformationsbild.Granngubben skrev:
Balken böjer då ut som en fritt upplagd balk och utböjningen kan jämföras med den analytiskt beräknade:
delta = 5qL4/384EI = 5*2,6*5350**4/384*210000*8,64E6 = 15 mm
Anmärkningar:
- Då jag inte känner till takhöjden har jag räknat med en gissad pelarlängd på drygt 2 m. Resultaten blir förstås annorlunda om du har tex 1 m eller 7 m takhöjd.
- Om uterummet ansluter till en byggnad och det kan bli snöficka eller snöras etc, kan lasterna bli mycket högre äv vad jag har räknat med.
- Om det är svårt att få till pelarfundamenten för horisonell last, så kan ett alternativ vara att förbinda pelarfötterna med ett dragstag, (tex plattstång 50x4 i/på golvet).
Berätta gärna hur det blev.
Klicka här för att svara