4 897 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Hjälp med inspektionslucka av push-up typ
Vi har köpt in en sån här inspektionslucka (60x60cm): http://www.bygghemma.se/utomhus/bygg/inspektionsluckor/push/inspektionslucka-push-up/p-182681
Tyvärr har hantverkarna inte lyckats montera den ordentligt med resultatet att luckan dels hänger ned från gångjärnen och dessutom sitter den jättetight med ramen vilket gör den nästan omöjlig att öppna och stänga. Känns knappast rätt med tanke på att det bara ska gå att öppna den med ett lätt tryck. Nu får man bända upp den med en skruvmejsel.
Tyvärr har hantverkarna redan byggt in den, spacklat och målat den så jag skulle helst vilja slippa riva den.
Någon med erfarenhet av liknande luckor?
Tyvärr har hantverkarna inte lyckats montera den ordentligt med resultatet att luckan dels hänger ned från gångjärnen och dessutom sitter den jättetight med ramen vilket gör den nästan omöjlig att öppna och stänga. Känns knappast rätt med tanke på att det bara ska gå att öppna den med ett lätt tryck. Nu får man bända upp den med en skruvmejsel.
Tyvärr har hantverkarna redan byggt in den, spacklat och målat den så jag skulle helst vilja slippa riva den.
Någon med erfarenhet av liknande luckor?
Jag mätte igår med laserpass och de lodräta delarna av ramen var en halv centimeter sneda. Tydligen så räcker det för att luckan ska vara nästan omöjlig att öppna och stänga utan att trycka in en skruvmejsel.
Har ni några tips på hur man kan fixa till en sne ram utan att behöva riva hela rasket?
Har ni några tips på hur man kan fixa till en sne ram utan att behöva riva hela rasket?
Det som spelar stor roll är diagonalerna. De ska vara så lika det bara går.
Det är ju OK att vrida luckan, men för att allt ska stämma måste man ha koll på diagonalerna.
Jag skulle be snickaren som satte upp luckan att lösa problemet.
Det är ju OK att vrida luckan, men för att allt ska stämma måste man ha koll på diagonalerna.
Jag skulle be snickaren som satte upp luckan att lösa problemet.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
<< Tyvärr har hantverkarna inte lyckats montera den ordentligt >>
Då är det väl inte värre än att ta de i örat och be dem att göra om så det fungerar.
Protte
Då är det väl inte värre än att ta de i örat och be dem att göra om så det fungerar.
Protte
Klicka här för att svara