2 645 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Borra hål i hanbjälke
Hej!
Jag har liten undran. Om man borrar ett 10 mm hål genom en hanbjälke (45*170) och sätter fast en skruvögla som man hänger 80 kg i, påverkar detta takstolens, eller husets i stort, hållfasthet på något sätt?
Jag har liten undran. Om man borrar ett 10 mm hål genom en hanbjälke (45*170) och sätter fast en skruvögla som man hänger 80 kg i, påverkar detta takstolens, eller husets i stort, hållfasthet på något sätt?
Funderingen kom faktiskt av att jag ska hänga upp en boxningssäck, men en betydligt lättare (15 kg). Jag tänkte bocka till en mage på en plåt som jag skruvar med två franska träskruvar och kör en ögla med mutter genom magen. Men när jag höll på med detta började jag filosofera lite kring vad som skulle hända om man just skulle borra genom hela bjälken och vad som skulle kunna inträffa om man hänger en last med godtycklig massa. Det vore intressant att veta var gränsen i håldiameter samt gränsen i belastning går, även fast detta är omöjligt att ge svar på utan att räkna på det specifika fallet.
Så funderingen är mer hypotetisk...
Så funderingen är mer hypotetisk...
Produkter som diskuteras: "franska träskruvar"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
297 kr inkl moms
330 kr
Läs mer
Jo, det går ju såklart att räkna på. Trä är ett anisotropt byggmaterial - det betyder att det har olika egenskaper i de olika längdriktningarna - men det finns gott om formler för sånt där man kan tom göra numeriska analyser för att se kraftkoncentrationer runt hål eller bultgrupper.
Men i ditt fall med säcken så får du se till att den byggnadsdel som säcken hänger i verkligen är stum när du slår på säcken. Jag hade byggt en ram mellan två takstolar, limmad och skruvad med kryss-stag.
Om du låter säcken hänga i endast en takstol och säcken får takstolen att börja röra på sig (svänga fram och tillbaka) så kan det inte uteslutas att du skadar konstruktionen.
Men i ditt fall med säcken så får du se till att den byggnadsdel som säcken hänger i verkligen är stum när du slår på säcken. Jag hade byggt en ram mellan två takstolar, limmad och skruvad med kryss-stag.
Om du låter säcken hänga i endast en takstol och säcken får takstolen att börja röra på sig (svänga fram och tillbaka) så kan det inte uteslutas att du skadar konstruktionen.
Klicka här för att svara