Jaha...ska försöka undvika att beklaga mig över hantverkare...men skulle behöva lite bollplank från forumet här. Saken är som följer:
Fick idag en braskamin med tillhörande Schiedel-skorsten installerad...och eftersom jag byggt hela huset själv från grunden så vill man ju gärna veta att det blir riktigt gjort, så jag arbetade hemifrån och observerade installationen. Vi har öppet till nock, och 40cm isolering i taket och en supernogrannt monterad ångspärr. I hålet i taket där skorstenen ska upp hade jag förberett allting så det bara var själva den obrutna ångspärren kvar, underbeslaget för skorstenshuven monterade jag samtidigt som jag la plåttaket och täckte det med byggplast...

När kamingubbarna börjar montera skorstenen och ska genom ångspärren så ser jag hur de skär upp all plast jäms med kanten på hålet jag gjort, och jag undrar lite försynt hur de tänkte fästa ångspärren mot skorstenen.....jag som läst instruktionsmanualerna vet ju att det finns en gummikrage som ska på skorstenen som sen ska tejpas mot plasten...men hantverkarna lugnar mig och säger att de monterar det sist...

För att göra en lång historia kort får jag stoppa dem när de håller på och ska fästa täckplåten mot innertaket och påstår att det ska "vara tätt". Ringer chefen på företaget som i princip skäller ut mig(!) för att jag anklagar hans killar för att inte veta vad dom gör..och att "Så har vi aldrig gjort".

Jag ringer Schiedel support och får bekräftat att det är som jag säger, men att de inte levererar med gummikragen som standard i sina paket utan det är ett tillbehör för moderna hus.

Slutar med att jag kommer överens med firman om att de får komma tillbaks imorgon och montera klart det hela, med eftermonterad gummikrage...som fortfarande ifrågasätts, men jag betalar...

Nu undrar jag ju om det är hantverkarstandard att inte täta ångspärren på ett vettigt sätt, om utbildningsnivån i grundläggande byggkunskap saknas generellt sett...och om det enda sättet att få någon sömn är att förbli okunnig och helt enkelt hålla sig hemifrån när man har hantverkare på plats...??
 
På dina avslutande frågor svarar jag: ja (tyvärr är hantverkare som folk är mest, ju mindre ansträngning desto bättre och "det är ju ändå inte mitt hus"), ja och JA.
 
Vad räknar Schiedel med för temperatur på skorstenens yttersida? Jag antar att det är en historia i dubbelmantlat rostfritt stål med 5 cm isolering. Sitter gummitätningen direkt mot storstensväggen, eller finns det en plåtkrage som gummitätningen limmas mot?
 
  • Gilla
samuelj
  • Laddar…
Gummitätningen sitter direkt på skorstensväggen, ja. Som en rörmanschett till våtrumsutrymmen i princip.
 
Mikael_L
Forbo skrev:
Nu undrar jag ju om det är hantverkarstandard att inte täta ångspärren på ett vettigt sätt, om utbildningsnivån i grundläggande byggkunskap saknas generellt sett...och om det enda sättet att få någon sömn är att förbli okunnig och helt enkelt hålla sig hemifrån när man har hantverkare på plats...??
Ja på själva din fråga kan jag bara svara:
Vet inte
Vet inte
Vet inte


Men jag gör allt det där jobbet själv, och tror att jag ser fler anledningar till detta än ren snålhet. :)
 
Mikael_L skrev:
Ja på själva din fråga kan jag bara svara:
Vet inte
Vet inte
Vet inte


Men jag gör allt det där jobbet själv, och tror att jag ser fler anledningar till detta än ren snålhet. :)
:-)
Ja, det var ju en retorisk fråga egentligen. Jag gör också allt själv, men i det här fallet kände jag att jag inte hann, och att det kunde vara en bra idé försäkringsmässigt att ha en firma som installerade det hela. Tyvärr var jag redan från början inställd på att de antagligen skulle schabbla till det... De något sura hantverkarna ringde nyss och meddelade att de var klara...och att de har lämnat innertaket öppet som jag sa, så jag kan inspektera...

Att de sen har satt rostfria farmarskruvar i de svarta plåtarna på taket istället för matchande svarta och repat golvskivan är ju sådant man får räkna med när man anlitar folk som inte gör det åt sig själva...

För att inte vara helt neggo så är jag extremt nöjd med elektrikern vi har...tänker själv, kommer med förslag, och är uppdaterad på produkter och branschregler. (Sen att han också perforerade ångspärren med för långa skruvar på ett ställe är förlåtligt:-))
 
Mikael_L
Ja alla kan ju göra misstag, det är ju inget att gnälla om.
Själv har jag fått reparera både ångspärr och vindskydd både här och där när jag klantat mig, t.ex. tappat ett verktyg eller planka.
För att inte snacka om kantstötta skivor osv.

Men att medvetet göra fel, att mörka när man tabbat sig eller att inte kunna grundläggande saker känns ju svårt att överse med.
 
När jag satte upp en liknande plåtskorsten för första gången så visste jag inte heller hur man skulle göra. Men eftersom det var en en instruktion bifogad så följde jag den, och där beskrevs bland annat just hur man gjorde med ångspärren.

Så om jag som ensam, amatör och förstagångsbyggare klarar att bygga skorstenen rätt så måste givetvis en hel grupp erfarna proffs klara det minst lika bra. Allt annat är orimligt.
 
problemet med den där gummimachetten är att den skall/bör monteras innan man sätter upp glesen för att få det bra. sen har man ju det där med avstånd till brännbart som beror på vilken skortstenmodell du har.
 
Thomas Lundquist
Men manschetten var väl "extrautrustning"? Annat skorstensmärke har den som standard.
 
Redigerat:
Hade liknande problem när vi byggde nytt att ångspärren var skadad på prefabelement och att elektrikerna skar upp spärren utan att täta. Vissa delar såg vi och påpekade när de satt igen med gips utan att åtgärda och på reaktionen från hantverkarna så verkade dom helt medvetna om att det inte var OK, så skulle jag gissa så är det en kombination av okunskap, slarv och medvetet fusk. Eftersom vi senare upplevde att det var kallt i ytterhörn så utförde vi en termografering vilket visade ett rätt skrämmande resultat. Det visade svart på vitt att man inte sett till att få det tätt mellan prefabelementen och det var inte enstaka misstag utan varje rum hade ett flertal anmärkningar.

Jag håller med TS att det är knepigt att vissa hantverkare uppenbarligen inte har koll på att ångspärren ska tätas i skarvar och vid håltagning eller om det helt enkelt handlar om medvetet slarv.
 
Hör till saken att jag väldigt noga specade min beställning..."Tätning av ångspärr"..dubbelkollade mitt mail här..
Idag har de varit hemma och fixat det sista...lite sköna bilder här:

Den tätade ångspärren...medelst silvertejp, uppklippt gummimanschett...och det räckte att hålla handen nedanför för att känna draget...blir till att handla brandfog imorgon och göra om hela kalaset...

Sen har vi bilder på täckplåten som de uppenbarligen mätte fel.... och igår såg jag att de körde rostfri farmarskruv på svart...tänkte att jag kunde hoppa upp och måla dem med lite plåttaksfärg jag har...men nähä..klant****** "målade" skruvskallarna med nåt klet...svart silikon?

Kommer lägga upp en "varning för", men vill ge chefen på firman en chans att göra rätt först.
 
  • tatadsparr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • beslag1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • maladeskruvar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • planplat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vad menar du med uppklipt gummimanschett?

Silvertape är inte ålderbeständigt! Får inte användas!
 
Jag fattar inte heller riktigt hur de ska få dit den efteråt. Manschetten ska ju krängas över skorstenen, innan man monterat den.
 
andersmc skrev:
Jag fattar inte heller riktigt hur de ska få dit den efteråt. Manschetten ska ju krängas över skorstenen, innan man monterat den.
Kolla #12. Tydligen är den uppklippt och på plats... :O

Annars kan man dela på skorstenen och kränga den på där. Precis under taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.