Huset (1.5-plan i trä med den karaktäristiska 45°-taklutningen och lågt väggliv) är från 1978 och är 8 m brett med en hjärtvägg som jag undrar lite om.

Jag tog bort lite av spånskivan och ser då att väggen består av 45x45 (eller snarare 47 när jag mätte) reglar med cc 20 cm och sen någon form av kartongmaterial 50x50 på var sida om reglarna.

Spånskivorna är limmade i kartongreglarna men inte i träreglarna. Träreglarna är några mm klenare dimension så spånskivorna ligger inte ens dikt mot dem. Dessutom är det bara 1 spik per träregel (mitten) förutom skarvarna på spånskivorna där det är spikat mer.

Är detta nån speciallösning för denna tidsperiod? Varför har man inte limmat och spikat i träreglarna för att få en stark konstruktion? Hur bra är kartongen?

Jag tänker göra en förstärkning i väggen under en pelare på övervåningen och limma och skruva plywoodskivor på var sida om väggen. För att kunna limma mot alla träreglarna måste jag ta bort den något tjockare kartongen. Tror ni man ska ersätta den med ännu fler vanliga reglar eller blir lim och skruv starkare än den gamla kartongen?

Har oxå en vägg med kartongliknande reglar, märkte de när jag gjorde ett hål för o sätta in en dosa i en befintlig vägg. Vad är de för något? Lyckades komma mittemellan två st, fick ta bort lite av den ena för att få plats med dosan, vilket var väldigt enkelt, var som ihoppressad kartong, ungefär som i en formpressad dörr, och verkar sitta ca cc20.

Det låter som ngn form av prefabkonstruktion.
Har funnits/finns en hel del udda lösningar i den branschen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.