19 814 läst ·
31 svar
20k läst
31 svar
beräkna om limträbalk till I-balk
Sida 1 av 3
Medlem
· Göteborgs & bohus län
· 41 inlägg
Hej
Är det någon som vet hur man kan beräkna om en limträbalk som är 4980*90*450mm till motsvarande dimension i en I-balk??? Har sökt på nätet och försökt hitta något program motsvarande moelvens lagerbalksprogram fast för stålbalkar men inte funnit något vettigt.
Mvh
Fredrik
Är det någon som vet hur man kan beräkna om en limträbalk som är 4980*90*450mm till motsvarande dimension i en I-balk??? Har sökt på nätet och försökt hitta något program motsvarande moelvens lagerbalksprogram fast för stålbalkar men inte funnit något vettigt.
Mvh
Fredrik
Ja, det är egentligen bara att kika lite i tabellerna men det hade underlättat om du tagit fram lite mer data på balken.
Upplagslängden kan skilja en aning men det torde inte vara något
problem om du går från trä till stål.
Upplagslängden kan skilja en aning men det torde inte vara något
problem om du går från trä till stål.
Medlem
· Göteborgs & bohus län
· 41 inlägg
Vad är det mer du vill veta? Den skall monteras i en öppning i en bärande vägg.
Skall ersätta den med en motsvarande I-balk. Jag har räknat fram via moelvens lagerbalksprogram att jag skall tidigare nämnd limträbalk men den bygger för lång ned tycker jag. Och helst skall inte I-balken vara bredare än 90mm.
Skall ersätta den med en motsvarande I-balk. Jag har räknat fram via moelvens lagerbalksprogram att jag skall tidigare nämnd limträbalk men den bygger för lång ned tycker jag. Och helst skall inte I-balken vara bredare än 90mm.
Moderator
· Stockholm
· 57 893 inlägg
Nu vet jag att jag är litet tråkig. Men kontakta en byggnadsingenjör. De kan finnas parametrar i ditt belastningsfall som du inte tänker på. Dvs. oavsett om du skall göra detta med en träbalk eller stål så behöver du får en proffsberäkning.
Dessutom så kräver en sådan ombyggnad (ändring av bärande delar) att du gör bygganmälan, och då kommer du att behöva redovisa konstruktionsberäkningar, både för själva balken, men också för upplagspunkterna, och hur mycket last de för ned till grunden som kan behöva förstärkas.
Beräkningsprogram från Moelven osv- är bra för att man själv skall kunna bedömma rimligheten (är ju synd att betala en byggnadsingenjör för att få reda på att balken kommer att ta halva takhöjden). Men för den skarpa dimensioneringen behöver du ett proffs.
Dessutom så kräver en sådan ombyggnad (ändring av bärande delar) att du gör bygganmälan, och då kommer du att behöva redovisa konstruktionsberäkningar, både för själva balken, men också för upplagspunkterna, och hur mycket last de för ned till grunden som kan behöva förstärkas.
Beräkningsprogram från Moelven osv- är bra för att man själv skall kunna bedömma rimligheten (är ju synd att betala en byggnadsingenjör för att få reda på att balken kommer att ta halva takhöjden). Men för den skarpa dimensioneringen behöver du ett proffs.
Medlem
· Göteborgs & bohus län
· 41 inlägg
Det sitter en limträbalk där idag som är aningen för klen (360mm får lite för mycket nedböjdhet) och enligt moeleven så är det en 450mm som gäller enligt dom nya normerna idag. Tidigare i år när jag kollade så räckte det med en som var 405mm.
Någon här måste kunna översätta den dimensionen som jag efterfrågar till motsvarande I-balk. Bygganmälan och all byråkrati som krävs för att man skall få ändra något i husen idag i all ära men... jag önskar ett riktvärde på motsvarande I-balk.
Någon här måste kunna översätta den dimensionen som jag efterfrågar till motsvarande I-balk. Bygganmälan och all byråkrati som krävs för att man skall få ändra något i husen idag i all ära men... jag önskar ett riktvärde på motsvarande I-balk.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Kan vara farligt med en smal balk om den är lång. Den kan vrida sig och lägga sig på platten mitt på.
Hör med en konstruktör som har beräkningsprogram.
Protte
Hör med en konstruktör som har beräkningsprogram.
Protte
Medlem
· Göteborgs & bohus län
· 41 inlägg
Någon som vet?
Se om du kan finna värdena Iz, Wz, Zv i balkens tekniska beskrivning.Fredrik Olofsson skrev:Vad är det mer du vill veta? Den skall monteras i en öppning i en bärande vägg.
Den starkaste I-balken med maxbredd 90 är IPE160, (IPE180 är 91 mm bred).
En starkare och styvare stålbalk är VKR160x90x8, (den starkaste jag hittade i tabellerna, med maxbredd 90). VKR-balk är dessutom okänslig för vippning vilket kan vara ett problem för I-balkar. Välj VKR!
Om det räcker med en klenare balk så finns det många, många andra att välja på, tex VKR160x90x5, VKR140x80x4, men det krävs en riktig dimensionering för att välja rätt balk.
Har du laster och geometri så kanske någon kan räkna på den.
En starkare och styvare stålbalk är VKR160x90x8, (den starkaste jag hittade i tabellerna, med maxbredd 90). VKR-balk är dessutom okänslig för vippning vilket kan vara ett problem för I-balkar. Välj VKR!
Om det räcker med en klenare balk så finns det många, många andra att välja på, tex VKR160x90x5, VKR140x80x4, men det krävs en riktig dimensionering för att välja rätt balk.
Har du laster och geometri så kanske någon kan räkna på den.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Varför just 90 mm bredd, en HEA balk är lägre men bredare.
Protte
Protte
Maxbredd 90 mm är TS önskemål i inlägg #3.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 059 inlägg
Jo jag vet, men är det bara att den gamla träbalken är 90 eller är det så att man kan såga upp innertaket eller vad det nu är och få dit en bredare.
Jag la i en HEA i taket på snickeriet och kapade bort 2 cm av gipsen då den gamla träbärlinan var smalare.
Protte
Jag la i en HEA i taket på snickeriet och kapade bort 2 cm av gipsen då den gamla träbärlinan var smalare.
Protte
Medlem
· Göteborgs & bohus län
· 41 inlägg
Linjelasten på den bärande väggen är 16kN per meter och på mitten i öppninggen skall balken klara 41kN.
Medlem
· Göteborgs & bohus län
· 41 inlägg
Ja det gör det. Eftersom det är en modulskarv där som normalt bärs upp av en pelare.