J
Jobo123: vad tror ni om att lägga in frigolit mellan plåtreglarna, det kommer ändå vara en luftspalt på 2-3cm till betongväggen! Kanske isolerar något, både mot ljud o värme, eller är det bara dumt?
1 svar · 1,0k läst
Dalbotant
Dalbotant: http://www.byggvarlden.se/nyheter/byggprojekt/article3300672.ece
3 svar · 1,6k läst
F
Femfaldig: Jag har byggt en övervåning på mitt enplanshus och då rivit ner den gamla murstocken till bjälklaget. Nu vill jag länga skorstenen cirka 4,5 meter upp och ut genom yttertaket med isolerat skorstensrör t.ex. Premodul eller liknande. Den gamla rökkanalen är cirka 200 gånger 130mm. Är det någon som har en bra lösning på hur man skarvar skorstensröret till den gamla murstocken?
0 svar · 1,3k läst
haavard
haavard: Sju år senare? Jag har råspont. Det blir sprickor men der var det jag villle ha så jag är nöjd?
3 svar · 7,0k läst
P
pbengtsson: [citat] Tack!
4 svar · 2,5k läst
M
Mieron: Sweet, då är det bara att tuta och köra för det var precis såna spottar som jag kikat ut. Ex Hide a lite 1201/1202 Hur många till antalet är då lämpligt till en toalett på ca 8kvm? Funderar kring 6-7st a 10w eller bör man gå på 20w? Har faktiskt ingen aning hur mycket ljus det blir av dessa.
6 svar · 7,1k läst
·
E
SBH: sätta gips direkt kan skapa problem(fukt). man kan sätta regler helst plåt.sen ska skivorna helst ej komma emot varken golv eller tak. pusta är fint också. och ha en färg som du säger andas. spackla går men använd ej vanliga väggspackel(skivspacke)
2 svar · 1,2k läst
M
magnu: Jag har lagt nytt golv i min hall. Där finns det ett badrum, som jag inte kunde ta bort karm och tröskel. Det jag gjorde här var att ordna ett inlägg i tröskeln, som täckte hela den biten där dörrbladet går in och en bit ut över golvet. Sedan fick jag såga av lite grand på dörren också. Till tvättstugan, där tröskeln går lite högre mot golvet, har jag spikat dit en kvartslist.
7 svar · 68,0k läst
·
J
jerk: I väggen finns ju stående reglar med 45 eller 60 cc. Utnytja dessa att fästa tvärgående reglar i som du skruvar upp din konstruktion på så kommer det att hålla
2 svar · 7,9k läst
Robert 75
Robert 75: Tackar för intressant input ang ljud från stålbalken, hade faktiskt inte reflekterat över det... Givetvis skulle jag också hellre vilja ha limträ men då nedböjningen blev för stor pga lasterna så tror jag tyvärr att vi måste ha stålbalk med nuvarande konstruktion. Spannet mellan bärpunkterna blir på 7500mm och konstruktionen kommer att byggas med tungt tak och stå i snözon 4.5
2 svar · 2,8k läst
A
AndersS: [citat] Nja, det är vad jag kallar fanergolv. Samma konstruktion som laminat men med ett tunt ytskikt av faner och lack. Det finns även andra varianter med tryckta mönster och sedan lackskikt. I de fallen är det lackskikten som avgör slitstyrkan och hur tåliga de är.
16 svar · 9,7k läst
B
b8q: Själv mätte jag bara med tumstock hur hög plattan skulle vara på vardera sidan, ritade ett streck på plattan och kapade. Det blev hur bra som helst. Men det knep du refererar till kan nog vara följande: 1. Håll plattan du vill kapa (låt oss kalla den "A") på (som i "utanför") plattan i raden ovanpå. 2. Mät från golvet exakt en "platthöjd" upp (t.ex. genom en liten spillbit från en
1 svar · 2,1k läst
D
Dr Fozz: Era ord om att jag var klen fick mig att gå ner i källaren och slägga lite. Visade sig att ni hade rätt, det var runt 5cm tjockt och det gick snabbt att slägga sönder eftersom det var rätt mjukt. På lördag blir det med andra ord skrattfest och våld. Är ni sugna på att komma förbi och slägga/vinkelslipa/bila/spetta så bjuder jag på mat och öl :)
8 svar · 34,6k läst
S
sonnny: Japp men det gör det inte irl
8 svar · 6,0k läst
·
K
keckepro: ingen?
3 svar · 1,8k läst
Sophie
Sophie: [citat] Kunde inte hålla med dig mer!! :P
5 svar · 9,3k läst
·
Stefan N
Stefan N: Du måste ha missuppfattat priset, finns väl ingen som anger kakel på löpmeter om det inte handlar om en bård?
4 svar · 27,4k läst
emilm
emilm: IKEA har skjutdörrar med de är 150cm som smalast. =( Jag har beställt dörrar från ELFA tidigare och det har fungerat bra, lätta att sätta upp. De är iofs ganska dyra, men kolla efter extrapriser. Det är inte ovanligt med 20-30% rabatt på diverse byggvaruhus
1 svar · 5,0k läst
S
sdrlnd: En profil består enbart av "ett" lager plåt. du ska inte använda de som dubbla, det är bara en onödig kostnad då de är gjorda för att monteras en och en. skruven fäster tillräckligt i en regel! //Oscar
2 svar · 2,0k läst
saturnus
saturnus: ser bra ut... nu skulle ni passa på att måla vindskivorna på huset, när ni ändå är uppe på höjder............
5 svar · 8,5k läst
·
H
Hassan_1400: Vi bygger nytt och snickaren säger att denna skarv ska hålla för lasten på övervåningen. under sidan av balkarna har ingen draghållfasthet och alla skarvar har lagts till samma sida. Jag skickade bilderna till konstruktören som ritad bjälklaget och Han godkänner skarven enligt nedan och KA säger att ansvaret ligger hos konstruktören och han inte kan göra mer. Håller verkligen denna
15 svar · 8,0k läst
·
H
Henrietta70: Tack sommartorparn! /Henrietta
7 svar · 16,4k läst
M
magnu: Alla kostnader som jag har sett är per kvm, då troligtvis för att det är golven som är den dominerande kostnaden. Men som du beskriver det, så är det den bärande väggen i mitten som är bekymret. Men med besiktningen, kan du göra en utökad undersökning och mäta fukthalten i just den syllen. Om den är låg - gör ingenting. Av det jag såg av syllbytet, verkade det inte speciellt
12 svar · 14,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Det är dom plastclipsen jag menar.
7 svar · 7,8k läst
prototypen
prototypen: Se till att skivorna är 1 mm större än utrymmet så de kommer i press då blir det lagom tätt. Tejp fäster så dåligt på cellplast. Protte
1 svar · 3,8k läst
F
Fröberg: Hej, Håller på att montera ett skorsten till kaminen. Har gjort hål i taket och monterat underbeslaget och stoppat dit skorstensröret. I monteringsansvisningarna står att röret skall fixeras så att yttermanteln på skorstenet håller mins 100 mm till brännbart material. Det är nudet blir konstigt... Röret har en diameter på 215 mm dvs måste hålet i taket vara minst 415x414 mm. Hålet
0 svar · 1,9k läst
MaZtoR
MaZtoR: Vinkelslip och någon som sprutar lite vatten fungerar också om man inte är rädd för stötar.
3 svar · 12,2k läst
B
b8q: Nu säger jag inte att man ska göra som på 40-talet, men i mitt bjälklag så ligger det en svart vindpapp (typ) så att inte kutterspånet rasar ner. Det verkar fungera bra, men iofs lär ju kutterspån vara bättre på att ta emot och avge eventuell fukt än vad modern mineral- eller glasull är.
7 svar · 5,5k läst
H
Hannesrenoverar: Stort tack för svar! Ventilationsröret på bilden leder in luft i vardagsrum och sovrum. Har tillfälligt tagit bort det. Någon gång, ca 30 år sedan, har det installerats till-luft i alla lägenheter i huset. Därför finns det antagligen fler lägenheter med samma problem ovanför och under vår lägenhet. Ingen har dock tagit ner sina innertak. Jag vågade inte ha kvar det så som det såg
2 svar · 4,8k läst
·
S
Stefan_A: Hallå! Jag har ett Mockfjärdshus/Modulhus byggt 1975. När vi häromdan började planera att tapetsera om ett av rummen upptäckte vi ett par fuktfläckar på tapeten längst ner mot golvlisten. Vi började fundera vad det kan bero på då det inte kan ha kommit inifrån (direktverkande el och en möbel som stått framför). Vi slog en lov runt huset och upptäckte att det infällda elskåpet
0 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.