2 790 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Lämplig takkonstruktion?
Har haft en konstruktör som beräknat takkonstruktionen och kommit fram till att vi måste ha en stålbalk i takåsen pga nedböjningen (blir/kan bli stora laster) då vi ska ha öppet upp i nock. Som han skissat kommer stålbalken ligga uppe i takåsen och sen ska takbjälkarna fästas i balken. När jag satt och funderade hur vårt nuvarande hus är konstruerat så har vi en limträbalk som är hängande, dvs den sitter fäst under takbjälkarna. Förvisso är detta en mycket mindre konstruktion då det bara handlar om 2 brutna takbjälkar.
Kan det finnas någon idé med att göra stålbalken hängande eller blir det enbart sämre?
Då jag inte jobbat med stål/trä kombinationen så undrar jag hur man fäster träbjälkarna i stålbalken (borde finnas några bra skruvar för att fästa beslag)?
Kan det finnas någon idé med att göra stålbalken hängande eller blir det enbart sämre?
Då jag inte jobbat med stål/trä kombinationen så undrar jag hur man fäster träbjälkarna i stålbalken (borde finnas några bra skruvar för att fästa beslag)?
Om balken ligger imellan eller under takstolarna har nog inte så stor betydelse för styrkan ,men jag tycker du ska välja limträ även i ditt nya hus då jag har dålig erfarenhet av stål-trä konstruktioner pga stålets rörelse vid tempraturförändringar som ger ett hus som låter/knäpper.
Tackar för intressant input ang ljud från stålbalken, hade faktiskt inte reflekterat över det...
Givetvis skulle jag också hellre vilja ha limträ men då nedböjningen blev för stor pga lasterna så tror jag tyvärr att vi måste ha stålbalk med nuvarande konstruktion. Spannet mellan bärpunkterna blir på 7500mm och konstruktionen kommer att byggas med tungt tak och stå i snözon 4.5 varför lasterna blir relativt stora.
Bifogar ett utkast som jag fått på takkonstruktionen, kanske finns det andra lösningar på problemet?
Kravet är att ha öppet upp i nock men sen kommer man ju isolera ner en bit...
Givetvis skulle jag också hellre vilja ha limträ men då nedböjningen blev för stor pga lasterna så tror jag tyvärr att vi måste ha stålbalk med nuvarande konstruktion. Spannet mellan bärpunkterna blir på 7500mm och konstruktionen kommer att byggas med tungt tak och stå i snözon 4.5 varför lasterna blir relativt stora.
Bifogar ett utkast som jag fått på takkonstruktionen, kanske finns det andra lösningar på problemet?
Kravet är att ha öppet upp i nock men sen kommer man ju isolera ner en bit...
Klicka här för att svara