Hur går man tillväga för att böja (basa) en golvlist?
Jag har denna sockel http://www.bauhaus.se/sockel-furu-15x95x2400mm-2698.html.
Och ni kan se på den bifogade bilden hur det ser ut hemma hos mig.

Jag har frågat på Bauhaus där jag köpte sockeln och även på andra byggvaruhus men ingen verkar veta något om detta.

Finns det någon här som har kunskap om detta och som har tips på tällvägagångssätt för att få detta snyggt?

Tacksam för svar:)

• IMG_9485-.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,
Det där ser inte lätt ut. Jag har ingen praktisk erfarenhet, har bara spanat teorin lite grand.
Du kan lägga listen i ett avloppsrör som du fyller med ånga. Det ska ligga i ångan 1h/tum, så 12mm borde räcka med 30 min.

Trä tål inte dragbelastning, när man basar, trycker man ihop träet. Klassiska böjträstolar görs mha stålband, som ser till att träet bara trycks ihop.

Det första du ska göra är en form som du kan böja listen i. Sedan är det bara att göra som magnu säger. Ångkoka för att sedan böja trät.

S
ångkokning förstör målning. så se till att du har omålat

Tack för svaren. Färgen spelar ingen roll då jag ändå spacklar å målar alla lister efter montering för att täcka spikpluggar och skarver.

Det jag är lite orolig över är om profileringen på listen kommer att se konstig när man har böjt. Fast jag har ju inte så många alternativ, så det är väl bara att köra på.

Den mycket gamla (plana) listen som satt där innan var snittad över hela baksidan på detta vis: vvvvvvv. Antagligen för att underlätta böjningen. Är detta något som kan underlätta för min del?
Kanske lite svårt att utföra på denna profilerade list som har tunnt material på den övre halvan?

Inte svar på din fråga, men om jag tolkar bilden rätt så har du inte mkt avstånd mellan parketten och väggen... Inte rädd att golvet reser sig?

Har minst 10mm överallt

På bilden du visade såg de ut att ligga tätare.

Japp men det gör det inte irl

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.