Skall upp med färdigmålad pärlspont i badrummets tak och snedtak. Jag undrar hur man gör där taket möter snedtaket. Måste man dölja denna skarv med en list eller går det att få ihop på nåt sätt utan list? Panelen är liggande sett till snedtaket.

Klart att det går att göra snyggt utan lister.
Mät noga, såga, hyvla.
Har du sett en kravellbyggd träbåt? Det är noggrannhet som gäller.

Det går att göra utan list. Vi har en bit av vår trappa som syns i vårt kök och den har vi klätt in med panel liksom resten av kökets väggar. Visserligen har vi stående panel men principen är densamma. Genom att planera och mäta lite kan du få det så att det inte är en pärla precis där mötet blir och det underlättar.

På vår trappa blir det även ett ytterhörn och även det går att göra utan list. Det syns på den bilden där panelen är omålad. På mellersta bilden ser man trappdelen på avstånd och på sista ser man i ovankant hur mötet mellan vägg och snedvägg blev.

(jag hade inga bättre bilder och kameran är ute på vift idag.)

• P4240015.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P5220040.jpg
    Skapa konto
  • P8200018.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Villa1949
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag tror jag gjort det lite krångligare än det är:)

Sophie skrev:
Det går att göra utan list. Vi har en bit av vår trappa som syns i vårt kök och den har vi klätt in med panel liksom resten av kökets väggar. Visserligen har vi stående panel men principen är densamma. Genom att planera och mäta lite kan du få det så att det inte är en pärla precis där mötet blir och det underlättar.

På vår trappa blir det även ett ytterhörn och även det går att göra utan list. Det syns på den bilden där panelen är omålad. På mellersta bilden ser man trappdelen på avstånd och på sista ser man i ovankant hur mötet mellan vägg och snedvägg blev.

(jag hade inga bättre bilder och kameran är ute på vift idag.)
Det där är helt klart ett av mina favoritkök. Jag kommer spara bilderna till nästa år då vi sätter igång med att restaurera vårt kök. :)

• Gilla
Björkebo Frösön
  • Laddar…
SOCKEPLAST skrev:
Det där är helt klart ett av mina favoritkök.
Kunde inte hålla med dig mer!! :P

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.