Byggmaterial & Byggteknik
FatZo: Kommer nog att skruva det mesta för att förhindra att glespanelen dras ut av den extra vikten. Får testa detta i ett rum och se hur resultatet blir :) Tack för era svar
roggabear: Får jag tillräcklig bärighet för att kakla en 2,40 m hög vägg reglad c/c 45 med 45 stålreglar, typ Lindabs RE 45 (http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/RE.aspx) och sedan dubbla lager våtrumsgips utanpå detta? Någon som har tips på / erfarenhet av att använda stålreglar för att regla en vägg som består av 1,5 m lodrät del (kakel som ytskikt)+ lite drygt 1,2 m snedtak
Världensbästaidha: @ Skumpen och zeus_axel: tackar för tipsen och snabba svar, uppskattas =D
niklas2k2: Hej, Ja precis, den ska vara fastsatt inuti väggen... jag trodde också det skulle hålla. Jag sa att jag ville ha en offert på rostfria balk/rör med något lämpligt standardmått. Ska kolla mer med det... Angående trädimensionen har jag fått från det här dokumentet med limträstandarder: http://www.svensktlimtra.se/Upload/File/Press/Sv_Limtra_Eurokod5_lowres.pdf Tack för inputten.
magnusj: Har för mig att det ska finnas någon som säljer begagnade takpannor utanför Ängelholm. Ligger en gård längs E6:an som jag tror är det jag söker (här). Har haft ett telefonnummer en gång i tiden, men det är borta. Någon som känner till detta och har namn och/eller nummer?
Ugglan: Största problemet är ju hur man får ned vagnstycket. Måste plocka ur alla trapp och sättsteg. Sen snickra ett nytt med vangstycke är kanske lite pillrigt, men som sagt rätt kul... Sen få ihop allt igen. Är det någon som plockat ned en gammal trapp. Hur gör man? /Magnus
larsbj: Luftspalten mellan brädfordring och vindskydd är för att leda bort vindtrycket och ventilera bort fukt. Luftspalten i taket är till för att ventilera bort fukt,vindskyddet i taket är masoniten som är innanför luftspalten.
218: Tack för svaret Mikael! Kul att du svarade då jag följt ditt / dina projekt här, det har varit bra inspiration inför mitt bygge! Då håller vi tummarna för att huset står kvar i morgon, för nu viner det i knutarna här! Får köra en ordentligt inspektion av duken om den är kvar :O, syns inga skador så hoppas vi den är duglig.
Ola78: Plasten bör vara så tät som möjligt. Hål kan resultera i att varm inomhusluft kondenserar när den kommer ut i väggen och det blir kallare där vilket i sin tur kan ge upphov mögel, fuktskador och liknande. Jämför med en varm sommardag, då innehåller luften x% vatten, på kvällen innehåller den samma men luften blir kallare och faller då ut som fukt. Varm luft bär mer vatten än
sdrlnd: ja de med! beställde samma i ängelholm förra veckan, visserligen bara 90 bred. inget de lagerför men de tog hem det:-)
zelkoz: Hej ! Gammal tegel kan du hitta på Malmö Återbyggdepå .www.malmoaterbyggdepa.se Hälsningar
Nimajneb: Kom att tänka på att du nog ändå bör lägga på en press iaf fram tills isen lagt sig. Risken finns att du får en klorförbrukning pga solstrålarna. Den kan med fördel ligga mot vattenytan.
JOW: Man kan ju sloda ett fall till en golvbrunn placerad mitt under bilen. Man skall även lyfta upp skivorna från betongen, det finns plats för det endå, utan extra syll. Det finns syllskydd med uppvik på insidan som skyddar syllen från väta inifrån. Har man inte sådan så kan man foga springan med universalfog.
carinashem: Stefan N, absolut. Andra sidan är bara limmad och denna ska bytas ut mot en limmad också. :)
Pongu: Har en tvåvånings parstuga med timmerväggar från slutet av 1800-talet. På 80-talet gjorde man en mindre utbyggnad från undervåningen och tog upp en 180cm bred öppning i ytterväggen på husets långsida. På andra våningen, strax bredvid den nedre öppningen, har man tagit upp en öppning för en dubbel balkongdörr. "Nybygget" är ljuset och fint, närmast som en punschveranda, men det
Dr Fozz: Börja lite där det inte syns, börja med vit tvättsvamp, sen grön och sen 400 papper typ.
Sommartorparn: Vad är det för några träätare? Om det är den strimmiga trägnagare ("or" i Skåne) så försvinner dessa av sig själv om man får bukt med fukten. De kan helt enkelt inte leva i trä som är torrt.
Beginner80: Har en 15 kvadratmeter stor groventre med platta på mark som inte blev 100 jämn när den gjöts. Vad har ni för tips att få den 100 jämn utan för mycket arbete (skiljer ca 15 mm i vissa svackor) Har läst lite och då är det vissa som flytspacklar eller använder nån sorts avjämningsmassa, vilket funkar och vad ska man använda för märke? Finns det nån som är så tunn att den flyter
Avbytaren: [citat] Men hur räknar man om man skulle ha limträstolpar på varje sida av alla fönstren och sedan ytterligare en på varje sida av pardörren och så limträbalk som ligger ovanför alltihop.
Kalarne: Trappstegen har suttit fast med lim i ett drygt år nu utan problem. I ett fritidshus med lite varierande temperatur, 15 C och uppåt. (på Gotland) Min tanke var att om det inte fungerar så får jag krypa in under trappstegen och skruva fast dem på ett eller annat sätt.
pbengtsson: Du kan också lägga läkt 21x70 alt 28x70 30cm cc, denna drar du fast ordentligt och då spelar det ingen roll att du träffar i skarven. Det bygger lite mer, men luftspalten som bildas hjälper också till att dämpa ljud och du kan dra lite extra el i utrymmet.
teamswix: No problems, men en osb el dylikt bakom gipset är bra att ha. Dunkar upp artstone x 12kvm just nu o iom att det är så pass brett blir det i princip självbärande
jakim: Aha, ok det var bra. Tack för svaren! :)
SOCKEPLAST: Baxar in ve'n, samt rensar bråte som samlats i carport och förråd under sommar och vår, bla tre gamla ytterdörrar med foder, 25 tomma påsar flytspackel, 10 burkar färg, en rostig stege, armeringsnät, trasig slang, utbytta fönster, etc, osv. Blir nog en full släpa med tak. Sen blir det fodring av fönster samt ytterdörrar, samt byte av dörrlampa och en sträng silicon mellan
gadeberg: Ja det räcker att skruva. Och en sträng silikon på väggkonsolen sen sitter det där
Elvis69: Här har du ett antal olika lösningar. Innertak system 2 och det som kallas CD är nedpendlat. CD-2 är det du i så fall skall använda. Finns några instruktionsfilmer här.