Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Hej!
Första postningen här. Har stött på ett problem under renoveringen jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Bor i en bostadsrätt i ett hus byggt strax innan förra sekelskiftet. Efter att ha tagit ner ett innertak i hallen hittar jag ett ventilationsrör draget rakt genom ett valv, ca 40 cm tjockt, där man då slagit ut den ena bärande delen av hörnet. Flera sprickor gick rakt genom valvet närmast hålet. Såg helt enkelt livsfarligt ut (bild bifogad). Tog därför ner de två lager av tegelsten som inte hade något stöd (andra bilden). För länge sedan fanns det nån slags små vedspisar i alla hallar i huset, som nu är borttagna, så jag har svårt att se att valvet har någon bärande funktion idag.
Ska jag - som hantverkarna någon gång på 80-talet gjorde - helt enkelt inte låtsas om valvet och bygga in det i en låda? Mura upp det igen? Hur borde man göra i det fallet? Jag är sjukt tacksam för tips/råd/ideer.
Första postningen här. Har stött på ett problem under renoveringen jag inte riktigt vet hur jag ska lösa. Bor i en bostadsrätt i ett hus byggt strax innan förra sekelskiftet. Efter att ha tagit ner ett innertak i hallen hittar jag ett ventilationsrör draget rakt genom ett valv, ca 40 cm tjockt, där man då slagit ut den ena bärande delen av hörnet. Flera sprickor gick rakt genom valvet närmast hålet. Såg helt enkelt livsfarligt ut (bild bifogad). Tog därför ner de två lager av tegelsten som inte hade något stöd (andra bilden). För länge sedan fanns det nån slags små vedspisar i alla hallar i huset, som nu är borttagna, så jag har svårt att se att valvet har någon bärande funktion idag.
Ska jag - som hantverkarna någon gång på 80-talet gjorde - helt enkelt inte låtsas om valvet och bygga in det i en låda? Mura upp det igen? Hur borde man göra i det fallet? Jag är sjukt tacksam för tips/råd/ideer.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Första frågan är ju vad det är för ventilationsrör som går där, har det med din lägenhet att göra?
Valvet är egentligen föreningens problem, men om valvet har skadats av en tidigare bostadsrättshavare, dvs om röret har kommit dit genom ett enskilt initiativ, då kan du ev. vara skyldig föreningen att åtgärda felet. I så fall skulel jag nästan tro att detta kan falla under köplagen, dvs. att du skulle kunna kräva ersättning av den som sålt lägenheten till dig, det finns regler där som påminner om de som gäller för dolda fel i fastigehetr (fast det är 2 helt olika lagar).
Det ser onekligen otrevligt ut, borde kunna ramla ned lite närsomhelst. Det är möjligt att du inte borde ha plockat bort tegel utan att konsultera en byggnadsingenjör och föreningen. Valvet är en del av husets bärande konstruktion, det får man inte göra ingrepp i utan föreningens tillstånd. Om det är nödvändigt så tror jag iofs inte att det behöver bli jättestort eller dyrt att sätta en eller ett par stålbalkar som får förstärka.
Räkna med 5 - 600 kr per meter balk och kanske 2 man i en dag för att montera dem på plats
Valvet är egentligen föreningens problem, men om valvet har skadats av en tidigare bostadsrättshavare, dvs om röret har kommit dit genom ett enskilt initiativ, då kan du ev. vara skyldig föreningen att åtgärda felet. I så fall skulel jag nästan tro att detta kan falla under köplagen, dvs. att du skulle kunna kräva ersättning av den som sålt lägenheten till dig, det finns regler där som påminner om de som gäller för dolda fel i fastigehetr (fast det är 2 helt olika lagar).
Det ser onekligen otrevligt ut, borde kunna ramla ned lite närsomhelst. Det är möjligt att du inte borde ha plockat bort tegel utan att konsultera en byggnadsingenjör och föreningen. Valvet är en del av husets bärande konstruktion, det får man inte göra ingrepp i utan föreningens tillstånd. Om det är nödvändigt så tror jag iofs inte att det behöver bli jättestort eller dyrt att sätta en eller ett par stålbalkar som får förstärka.
Räkna med 5 - 600 kr per meter balk och kanske 2 man i en dag för att montera dem på plats
Medlem
· Västra Götaland
· 3 inlägg
Stort tack för svar! Ventilationsröret på bilden leder in luft i vardagsrum och sovrum. Har tillfälligt tagit bort det.
Någon gång, ca 30 år sedan, har det installerats till-luft i alla lägenheter i huset. Därför finns det antagligen fler lägenheter med samma problem ovanför och under vår lägenhet. Ingen har dock tagit ner sina innertak. Jag vågade inte ha kvar det så som det såg ut, och jag tog ner det efter att ha pratat med styrelsen. Valvet var ju mest bara 100-200 kg tegel som hängde fritt i luften... Sprickor fanns nära hålet, men inga i den fästpunkt till vänster som var kvar. Därav min tvekan till om det hade någon bärande funktion. Hus från den tiden byggdes väl ofta med både skärp och hängslen. På båda sidor av hallen, till höger och vänster i bilden är halvmeter tjocka tegelväggar. Hantverkarna som drog rören måste ju ha tänkt och fått tillstånd på nåt sätt...?
Min första tanke var att armera med nät och mura/putsa upp det som är kvar nu, givet att det bara är dekoration. Men om man kan komma fram till att det är ett bärande valv så låter ditt förslag onekligen bättre. Hur vet man?
Ansvarsfrågan har jag inte funderat över. Det kan alltså vara föreningens ansvar att ta hand om alla lägenheter?
Någon gång, ca 30 år sedan, har det installerats till-luft i alla lägenheter i huset. Därför finns det antagligen fler lägenheter med samma problem ovanför och under vår lägenhet. Ingen har dock tagit ner sina innertak. Jag vågade inte ha kvar det så som det såg ut, och jag tog ner det efter att ha pratat med styrelsen. Valvet var ju mest bara 100-200 kg tegel som hängde fritt i luften... Sprickor fanns nära hålet, men inga i den fästpunkt till vänster som var kvar. Därav min tvekan till om det hade någon bärande funktion. Hus från den tiden byggdes väl ofta med både skärp och hängslen. På båda sidor av hallen, till höger och vänster i bilden är halvmeter tjocka tegelväggar. Hantverkarna som drog rören måste ju ha tänkt och fått tillstånd på nåt sätt...?
Min första tanke var att armera med nät och mura/putsa upp det som är kvar nu, givet att det bara är dekoration. Men om man kan komma fram till att det är ett bärande valv så låter ditt förslag onekligen bättre. Hur vet man?
Ansvarsfrågan har jag inte funderat över. Det kan alltså vara föreningens ansvar att ta hand om alla lägenheter?
Klicka här för att svara


