Hej

Har försökt hitta svaret men orkar inte leta längre.
Vi har precis flyttat in i en gammal liten hundraårig gård. Innerväggarna är tretex =O(
Vi planerar inte renovera men behöver hänga upp en hel del hyllor. Går det ens?

Just nu har jag fastnat på att hitta pluggar som funkar för att hänga upp en stång att hänga kastruller på. Funkar det med mollipluggar?
Hur tjock ska jag räkna med att skivan är?

Hälsningar
Henrietta

Är ni säker på att det inte finns något vettigt bakom tretexen? Den användes ju som ytskiva och isolering och det är ju inte omöjligt att det finns "virke" bakom. Bara tretex i sig självt som vägg skulle vara ganska svajigt.

I mitt fall så bakom tretexen fanns det 22mm tjock spontat virke - Nu är ju min kåk iofs bara 60år.

Ingen plugg alls, du har råspont eller plank bakom 11mm tretex.
Ska du sätta upp ett papper använder du en knappnål och en hylla vanlig träskruv.

Efter 8 stycken hål kan jag konstatera följande:

Hål 1 (efter det började jag söka tips) fanns det en luftspalt på ca 2-3 cm bakom och efter det murbruk.
Hål 2 - burbruk direkt efter tretexskivan.
Hål 3 (samma höjd som hål 1) en regel förmodar jag.
Hål 4 - murkbruk och förmodligen en sten efter 2 cm =O(
Hål 5 - samma som hål 3 - en regel.
Hål 6 - möjligen en cm luft och sedan tegel?
Hål 7 och 8 murbruk

Jag satte upp två IKEA stänger man hänger köksredskap från, alltså ca 6 cm avstånd höjdleds och ca 1 meter sidleds.

Försökte söka regler med knackningsmetoden och med regelsökaren - var inte duktig på att höra och sökaren pep hejvilt utan nån som helst struktur...

Jag tyckte tanten vi köpte huset av hade tagit i lite väl mycket med stora pluggar på 9-10 mm diam och bautta skruvar på 8-10 cm för GARDINSTÄNGER - men börjar förstå nu =O)

Vi har inte så mcyket golvuta så vi har (tänkt oss) vägghängda hyllor. Det finns en bit innervägg som är sålid men resten är en hopkok av - VAD??
Har testat med regelsökaren och den kan visa på fast vägg på ett givet ställe - en meter upp och en meter sidleds - mitt i en yttervägg. Sedan är det tyst en meter sidled osv. Huset är en liten "skånelänga" i Sjöbo, byggt ca hundra år sedan. 79 kvm. Torpargrund. Lertegel. Korsvirke - säger min man, jag har helt missat den biten. Synliga takbjälkar - så jag kanske får skruva i dem från och med nu, fast det tycker jag våre synd eller hur?

Har nån en tips om en hemsida som jag kan läsa på om hus av den här sorten?

Tretexen håller bara för saker som du kan hänga på knappnålar, Mao så måste du in till teglet för att kunna fästa något.
Googla, prata med grannar, prata med förra ägaren eller vänta på tips härifrån. Uppreglad tretex låter inte helt enkelt att hantera tyvärr.

Väggar i gamla skånehus är väldigt svåra att hänga något på annat i än tavlor. Svårigheten beror inte på tretexten i första hand utan på materialet i väggarna. Har du tur kanske du får fäste i en tegelsten, men lika ofta har du borrat i en fog utav poröst kalkbruk eller i ett obränt lertegel. Jag tror ni helt enkelt måste tänka om och satsa på att möblera med hyllor och skåp som står på golvet. Ett annat alternativ som jag har tänkt på är att bygga en slags fästanordning i trä, som fästs i takbjälkar eller i den bjälke som brukar finnas högst upp på väggen.

Om treetexten är fräsch och inte luktar muggigt så är det ett ganska bra material för såna gamla hus. Bättre än gipsskivor.

De som radikalrenoverar sådana här gamla hus brukar bygga inre väggar av leca. dvs ett hus inne i huset, både isolerande och ger stabilitet åt gamla porösa väggar. Men något sådant är ju bara lönt om det är ett riktigt förfallet hus.

Redigerat:
Såg att du frågade efter tips på hemsidor o dyl.. Härligt med folk som söker kunskap innan de börjar riva!d^_^b
Här är mina standardtips. (Finns säkert mer)

Bra böcker:

"Skånelängor : att förstå och bevara ett kulturarv" av Ove Torgny
ISBN 91-38-90281-8 (inb)

"Handbok i sydöstskånsk byggnadsteknik" av Kerstin Barup, Mats Edström
Sydöstra Skånes samarbetskommitté (utgivare)
Alternativt namn: SÖSK
ISBN 91-7260-857-

Bra länkar:
Föreningen Bevis (Byggnadsvård i Skåne)
http://www.bevis.nu/

Föreningen Skånska gårdar
http://www.skanskagardar.se/

Lycka till med huset!

Tack sommartorparn!
/Henrietta

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.