Byggmaterial & Byggteknik
JOW: blixten, jag tror att du tror det jag trodde tills jag slutade tro det och skrev mitt andra inlägg om vad jag nu tror... Att det är fodret du ser i första bilden som sitter snett, inte att det är snett mot "väggsidan utan foder". Att klyva en sån där bred historia gör man inte så enkelt, inte på den ledden jag tror du menar... ;)
Sixten08: Tack för svaret. Så det behövs ingen renslucka i själva murstocken. Det räcker alltså att sotaren kommer åt från stossidan.
sura_nappar: Det jag menar är att jag vill fästa balken i ena änden bara. Vad jag kan utläsa av ritningarna så hänger reglarna bara i ytterväggarna annars. Ena väggen på övervåningen är ca 1 meter brevid väggen som är borttagen och den andra väggen på övervåningen är ca 2,5 meter brevid. ytterväggarnas avstånd är ca 9 meter. Kan det hålla utan balk? Det har varit en öppning med
magnu: Det finns beskrivet här hur juridiken ligger till. Om du kastar iväg 10000, så är det ofta inte så mycket om man ser till hela affären http://www.byggahus.se/forum/juridik/174716-undersokning-vid-kop-av-fastighet.html
Blomman16: Om man ska göra enligt boken (AMA) ska fotplåten fästas i råsponten och sedan ska pappen läggas över plåten och fästas med klisterkanten (beror vilken papp man har). De flesta hemmabyggare och husbyggare brukar istället skruva fotplåten i bärläkten för att man tycker det ser snyggare ut. Har man satt fotplåten under pappen finns det dem som sätter en extra fotplåt på läkten för
Abrahamsson: Ikväll ska jag försöka mura dit blocken ordentligt. Får väl se hur det går.. har aldrig rört en murslev tidigare. Hade ju tänkt tilläggsisolera 45mm på utsidan men frågan är om det ger så mycket att det är värt det? Har ju gamla vikportar på totalt 5kvm som har betydligt högre u-värde än väggarna idag så det viktigaste måste väl vara att först och främst få dit
Larsa: Så här ser det alltså ut. Takbjälkarna hänger alltså in 15 cm över fönstret. Min tanke är att såga av utsprånget, lägga en avväxling över fönstret, och sen montera takfötterna mot avväxlingen med lim-skruvning och vinklar. Lägger avväxlingen så långt in som det går, så kan takfötterna även vila på hammarbandet. //Larsa
Matti_75: Du kan köra golvspånet ända ut. Se bara till att du har stöd för skivan längst ut
Sommartorparn: I denna tråd på sid 2 ser du exempel på hur man kan isolera ett sådant hus och undvika mögelproblem. http://www.byggahus.se/forum/isolering/183409-tillaggsisolera-tegelhus-inifran-2.html#post1426272 Vill man inte ha lättbetong kan man använda träullitskivor i stället. Som du hade tänkt göra låter som mögelproblem.
Sommartorparn: I den här tråden på sid. 2 ser du bilder och beskrivning på hur man kan isolera ett sådant här hus utan att skapa mögelproblem. http://www.byggahus.se/forum/isolering/183409-tillaggsisolera-tegelhus-inifran-2.html#post1426272
Rubia: Det är träbalkong. OK, men då förstår jag vad vi har att fundera på. Tack för hjälpen!!
Världensbästaidha: Haha, nu börjar det bli för många bud =) Kommer göra som så att vi inte sätter läkten ända upp utan bara så det funkar med luftspalten. Vad gäller kostnad för skruv så kom huset med x antal kg diverse skruv å spik i alla dess längder och storlekar så några större utgifter på detta kommer inte läggas i första taget =) Tackar för era tips =)
Marlen Eskilsson: Jag är ledsen, men studenter får söka hjälp med läxorna i skolan eller bara läsa vad som skrivs här. Stänger tråden.
Globetrot: [citat] Huset är nu köpt och vi lånade en gaigermätare från en bekant det var inte blå lättbetong.
Snailman: Optimera har en 1200x2400 ungefär för ca 300kr så du kan ju kolla om det finns någara sådana på nåt optimera nära dig
1337: X-tack från Novatech. http://www.youtube.com/watch?v=mCi8H_1fdAw
eviljava: Jo, det måste kanske bli någon form av hålband också... Hade hoppats att jag skulle slippa borra i taket.
raveper: Jag skulle nöjt mig med att hänga den på två punkter i taket, en liggande regel på kortsidan och en liggande regel på långsidan, just in case.
lillalillajag: Du kan ju göra en trappa så hög/låg o djup/grund som du vill...det finns väl inga lagar som styr detta...Men vill du ha en BEKVÄM trappa att gå i så finns det en hel massa bra råd att följa...allt beror väl på hur man ska använda den
Helioz: Använd ett betongspackel istället, mycket mer lättjobbat än riktig betong. Finja Laga Ute är en toppenprodukt tycker jag. Är dygnsmedeltemperaturen under 5 grader så blanda bruket med varmt vatten och sätt sedan en cellplastskiva över lagningen.
slacker: [citat] Precis, så kallad sekundärregel (Även kallad "hattprofil") på 25mm skulle kunna fungera perfekt till ändamålet.
vojma: Nibbbottenstorpet har rätt i det han säger men jag skulle slå ett extra slag för gängstång isf fransk skruv. Med gängstång får du ett oerhört mycket kraftigare "nyp" mot regeln. Om jag skulle använt mig av skruv skulle jag tagit 10-12 x 120 mm samt en rejäl bricka (50x50mm) under skallen. Förborra med 8-10 mm borr för att förhindra sprickbildning. Två till tre st per regel och
FatZo: Plasten är inte armerad, den är betydligt tunnare än åldersbeständig plast.
zniff: Jag har själv satt skivan direkt mot skorstensstock. Inga problem!
Jobo123: För att minska ljudspridningen mot intilliggande rum! Det blir påt och luftspalt!
TofflaN86: [citat] Jag bor granne med Fredells ;) Återupptar byggandet imorgon ;)
FatZo: Kommer nog att skruva det mesta för att förhindra att glespanelen dras ut av den extra vikten. Får testa detta i ett rum och se hur resultatet blir :) Tack för era svar
roggabear: Får jag tillräcklig bärighet för att kakla en 2,40 m hög vägg reglad c/c 45 med 45 stålreglar, typ Lindabs RE 45 (http://www.lindab.com/se/pro/products/Pages/RE.aspx) och sedan dubbla lager våtrumsgips utanpå detta? Någon som har tips på / erfarenhet av att använda stålreglar för att regla en vägg som består av 1,5 m lodrät del (kakel som ytskikt)+ lite drygt 1,2 m snedtak