11 665 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
OSB+gips i innertak
Ska sätta upp ett nytt innertak och funderar på att använda OSB och gipsplank, är det en dum idé eller?
Anledningen till att jag inte bara vill ha gipsplank är för att slippa en massa strul när man ska hänga upp saker i taket (lyktor, lampor, projektorer etc etc), kommer att ha OSB och gips på alla väggar också pga samma anledning men kan inte hitta någon info om det för innertak.
Tack på förhand
Anledningen till att jag inte bara vill ha gipsplank är för att slippa en massa strul när man ska hänga upp saker i taket (lyktor, lampor, projektorer etc etc), kommer att ha OSB och gips på alla väggar också pga samma anledning men kan inte hitta någon info om det för innertak.
Tack på förhand
Du kan givetvis ha OSB i ditt innertak, även om det är ovanligt. Normalt sitter det glespanel cc 300 under (eller över, hur man nu ser det) gipsen, så det brukar ändå vara lätt att hitta någon regel att skruva i när man sätter upp saker.
Jag vet inte hur din glespanel är fäst, jag vet ej heller hur mycket drag man kan belasta två st tretumsspik med innan de går ur.
Värt att tänka på innan man belastar taket med dubbelt så mycket vikt, eller nja, osb är ju lite lättare än gips, men mer vikt än bara gips blir det ju.
Värt att tänka på innan man belastar taket med dubbelt så mycket vikt, eller nja, osb är ju lite lättare än gips, men mer vikt än bara gips blir det ju.
Man skruvar väl det mesta idag, speciellt när det ska sitta i taket för att undvika ev. utdrag om man har lite tyngder, åtminstone gör jag det.JOW skrev:
Klicka här för att svara