Håller på med en utbyggnad. Där ytterdörren skall sitta ligger ju ingen övre syll. Frågan är om det är dumt att lägga golvspån i öppningen, blir ju ganska fuktkänsligt där. Funderade annars på 22mm råspont istället, kanske på "tvären" så blir det bara drygt 20cm spännvidd.

Eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för tips//Larsa

Ola78
Låter ganska förnuftig att göra så, spånskiva är aldrig bra ihop med fukt. Men du kan ju se om du hittar 22*220 panelbräda istället, tror det är bättre än att hålla på med råspont. Är det ett hål i syllen där dörren ska sitta eller fattar jag helt fel? Kan ju kanske vara bra att förstärka under i så fall så det inte sviktar.

Undre syllen är en liggande 45x145, sen en stående 45x145, sen övre syll på 45x145.
Den övre har jag kapat bort i dörrhålet, annars kommer ju dörren för högt. Gapet mellan den yttre stående 45*145:an och första golvregeln är ca 20cm (golvreglar längsmed denna vägg)

Du ska inte få in fukt där. Då har du ett större problem än en fuktig spånskiva. Trä eller spån är lika illa om du får in fukt.

Nej det är klart att det inte skall komma in ngn fukt. Kommer ju vara panel, 10mm luftspalt, tröskel med tröskelplåt, foder mm. Men samtidigt är det ju ett utsatt ställe. Min fråga är alltså om jag lugnt skall gå ut med golvspånet eller om jag skall få dit massivt trä. Är jag fel ute eller kan jag lugnt köra golvspån hela vägen ut?

Du kan köra golvspånet ända ut. Se bara till att du har stöd för skivan längst ut

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.