Hej, jag köpte ett gammalt hus med ett tillbyggt garage för några veckor sedan och har börjat fixa lite överallt. Nu fick jag för mig att kolla hur det stod till bakom plåten som dom hade grävt ner bredvid garaget och fyllt upp mot. Där bakom var det hål som ni ser på bilderna...






Sitter ingen plast eller vindpapp i väggen heller märkte jag.

Det ligger en 95x45 regel direkt på plattan som är riktigt rutten som balkarna står på (95x95 tror jag dom är) och åtminstone två av dom grova är lite rötskadade längst ner. Skulle jag kunna lasta av dom, såga av och lägga lecablock under?

Och resten då.. är väl inne på att slita bort allt utom vertikala balkarna och börja om från början men hur gör man? :)

Kan väl nämna också att det bara handlar om den här korta väggen som låg under marknivå. Dom andra ser ok ut.
 
Det syns inga bilder i ditt inlägg :(
 
Hmm mycket skumt.. borde inte vara borttagna. Men här är iallafall bilderna från det första inlägget och två bilder från vad jag gjorde idag.

Har tänkt hissa upp väggen nån millimeter och lägga en 120x45 syll på lecan. Sen blir det en dörr mitt på väggen och 45mm tilläggsisolering på utsidan. Kommer nog bli fint tillslut. :)
 
  • DSC_3475_1400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_3482_1200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_3492_1200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_3498_1200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser nog ut att bli bra det där:)
Ser inte om du använt bruk när du lagt lecan men det förutsätter jag iofs att du gjort.
Lite syllpapp skulle jag också lägga under syllen.
 
Njaa det var väl lite dåligt med bruk. Tänkte att det kunde räcka ifall jag spikar fast syllen i lecan med tanke på kylan och putsar in och utsidan när det blir lite varmare..?
Men hur gör man med bruk nu när det börjar bli kring -5 grader ute?
Jag har inte byggt nå mer så det är inget som hindrar att jag helt enkelt lyfter bort lecan igen och slänger dit lite bruk om det nu funkar bra i minusgrader men det känns drygt.. :D
Vad är risken ifall jag lämnar det som det är och bara putsar senare?
 
Skulle tro att det blir väldigt svårt att få någon puts att hålla :(
Spikar du syllen i lecan så kommer stenarna att vilja röra sig med träets fuktrörelser (vinter-sommar) och inget som håller dom tillbaka från att göra det om dom inte sitter i bruk.
Alternativet om du inte vill lyfta dom och mura fast dom är nog att ta en mineritskiva utvändigt (ser ut som puts) så får du en snygg och tät utsida ändå :)

Någon annan kanske har någon ide ?

Obs, själv är jag bara amatörbyggare så ta mina rekommendationer som sådana :P
 
Ikväll ska jag försöka mura dit blocken ordentligt. Får väl se hur det går.. har aldrig rört en murslev tidigare.

Hade ju tänkt tilläggsisolera 45mm på utsidan men frågan är om det ger så mycket att det är värt det? Har ju gamla vikportar på totalt 5kvm som har betydligt högre u-värde än väggarna idag så det viktigaste måste väl vara att först och främst få dit vindpappen så att det inte blåser in i isoleringen...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.