10 357 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Plast under innertak
När vi rev ner väggar och tak på nedre våningen så var det plast i både väggar och tak, behöver man verkligen plast i taket då övre våningen är uppvärmd? Finns det någon anledning varför man har valt att sätta plast i taket också?
Pratade med en snickare som sa att det var helt onödigt, han tyckte bara att man skulle vika upp väggplasten ca 50cm i taket så klarade man sig.
Vill bara dubbelkolla innan vi lägger igen allt.
Tack på förhand
Pratade med en snickare som sa att det var helt onödigt, han tyckte bara att man skulle vika upp väggplasten ca 50cm i taket så klarade man sig.
Vill bara dubbelkolla innan vi lägger igen allt.
Tack på förhand
Kan ju varit så att endsast undervåningen var inredd då huset byggdes och övervåningen gjordes senare.
Är övervåningen uppvärmd skall inte plast behövas.
Är övervåningen uppvärmd skall inte plast behövas.
Misstänkte också det.
Det lustiga är att det är monterat en kamin på övervåningen vid nybygge och det känns lite skumt att ha en kamin i en oinredd övervåning.
Men då borde jag med gott samvete kunna skippa plasten mot övervåning, ska man även skippa uppvik eller kan det vara en bra idé?
Det lustiga är att det är monterat en kamin på övervåningen vid nybygge och det känns lite skumt att ha en kamin i en oinredd övervåning.
Men då borde jag med gott samvete kunna skippa plasten mot övervåning, ska man även skippa uppvik eller kan det vara en bra idé?
Vi har haft motsvarande diskussioner i samband med att bygger ut och bygger om huset. Våra hantverkare fick problem med hur vi skulle sätta ångspärren i mellanbjälklaget och då fick vi den briljanta idén att sätta plast i taket för att skapa en ångtät enhet utan att dra plasten genom mellanbjälklaget. Några veckor senare fick tipset att sätta oljehärdad board i mellanbjälklaget som ångspärr och då försvann hela poängen med detta. Boarden fungerar ungefär som plasten, men är mycket enklare att montera i mellanbjälklaget.
Så min åsikt är att man skall skippa plasten i taket och istället se till att ytterväggarna har en ordentlig ångspärr.
Så min åsikt är att man skall skippa plasten i taket och istället se till att ytterväggarna har en ordentlig ångspärr.
Är plasten under mellanbjälklaget armerad?
Isåfall är det en säkerhetsplast / genomtrampningsskydd för att
förhindra att arbetarna trampar på sidan av golvåsarna & skadar
sig under byggtiden.
-Alltså ingen som helst funktion efter byggtiden...
Isåfall är det en säkerhetsplast / genomtrampningsskydd för att
förhindra att arbetarna trampar på sidan av golvåsarna & skadar
sig under byggtiden.
-Alltså ingen som helst funktion efter byggtiden...
Klicka här för att svara