Byggmaterial & Byggteknik
Snubben: Är i behov av en halvlist, alltså en halv rundstav i trä, finns det att köpa färdig (i Stockholmstrakten)? Behöver 15 meter med diameter 10 mm, så det vore skönt om det fanns färdigt. Tacksam för svar! /T
pudde: hallå, nybörjarfråga. men jag ska sätta pärlspont i vårt nya kök, och undrar hur man egentligen gör när man kommer till ett hörn? in mot annan vägg i 90 vinkel känns enkelt, det är väl bara att kapa där det passar. däremot, hur görs en fin övergång i nederkant om man ska klä tex ett väggskåp? sånt funderar jag på, en fredagkväll som denna. upplys mig. /peder
Kanallt: Hej! Har nyligen stomrest ett trähus. Pga omständigheter vi inte rådde över har det regnat in genom taket och en hel det vatten fanns synligt på spånskivor, takbjälkar och innertak/råspont. Fuktmätning gjordes när det var 7-8 minusgrader ute. Någon som vet vid vilka förutsättningar en sådan mätning ger mest tillförlitligt resultat? Jag menar, det borde visa högre halt vid
Larsa: Sorry, såg just att det var trästomme... Riv, bygg helyllestuga och sälj till rika tyskar ;-) --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.370471,18.134510
esox71: När jag rev upp våra golv, visserligen laminat på spån, så låg det lumppapp under och den luktade ingenting vad jag minns. Möljigvis "papper"...
bjed0001: Vi har en gammal jordkällare på gården, modell jordkupa med stenvalv. Nu är stenvalvet av natursten och det är inte mer än nån decimeter i höjd på valvet så jag begriper inte ens att det håller... Nu är det så att jordkällaren har stått i ~100år och borde stå länge till men de hade kännts bättre om någon som kan tittat på den... Så vart hittar man nån som kan stenvalv?
bplumpen: Minerit är mycket tungt och svårarbetat. Det ger också ett mer passivt brandskydd men isolerar i och för sig mycket bra. Det är dock enklare att ta ett extra lager gips eller andra brandskivor.
Garberg84: Ja det antar jag med att jag inte har. Har inga planer på att isolera utvändigt men om jag skulle får för mig det i framtiden, gör det något då ifall jag satt vindpapp även på insidan?
BiFuel: Haha, presentsnörena är lite typiska för husets tidigare ägare. I detta fall höll de gullfiberisoleringen på plats. Ni skulle ha sett vad han tilläggsisolerat vinden med :D
Alfred Jonsson: Aluminiumplåt brukar vara det vanliga som man använder vid dessa tillfällen. Kolla med en plåtslagare.
patrik-k: Tjena gott folk, tänkte höra om någon känner till eller har isolerat med aerogel? den ska tydligen ha väldigt goda isoleringens egenskaper (lambdavärde 0,014 W/mK.) någon som har koll på vad det kostar? mer att läsa finns här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Aerogel
Bråkis: Kan återrapportera att K-rauta Häggvik har obehandlad 70x70 för cirka 36 kr/lpm.
Tomas_P: Det känns som den lösningen passar bäst. Kör på det. Tack så mycket.
JPA666: Hej! Hade jag varit som dig så skulle jag även tagit mig en titt hur det ser ut bakom garderoberna... J P-A
Hubbe2: [citat] Inslagningsdjupet är ställbart på de flesta kvalitetsmaskiner. Sen om du har för dålig kompressor så kommer trycket variera och du får olika islagdjup beroende på hur länge sedan den pumpade upp trycket. Helst skall du ha en 8-10 bars kompressor med regulator, då kan du hålla jämnt tryck.
benox: Hallå Det börjar bli dags att fixa till "lekrummet" och jag tänkte bygga en medievägg för att ha rör för högtalarkablage osv. Väggen jag ska ha detta på är en yttervägg och består av spånskiva, plast, isolering/reglar, lecablock, luftspalt, tegel. Skulle det funka att skruva upp liggande 28x70 glespanel i spånskivorna, dra rör, och sen osb/gips? Måste jag ha i isolering?
Suhagg: [citat] Tanken är att väggen från villatillverkaren ser ut så här. Min tanke är då att addera 30mm isolering i detta eldragningsutrymme. Ett enkelt tillägg som inte förändrar och fördyrar. Men det kanske inte är bra på andra sätt att ha isolering här eller vad tror ni? Tänker på diffspärren. [citat] Skulle jag börja ändra till att ha enligt detta förslag .t.ex misstänker jag
Johan Gunverth: [citat] Du måste gjuta fast med ordentliga M24 långbultar. Hyr en Cobra och borra nya 35mm hål cirka 30-40cm djupt och gjut sedan fast med expanderbetong. Det finns bra beskrivningar på t.ex. Formenta. http://formenta.se/downloads/Formenta_Montering_5-12m_SV.pdf
cem77: Kanske hamnat silikon eller olja på platsen så att inget fäster där? Låter som att en rejäl rengöring eller förstärkning med någon armering är på sin plats?
Legendarisk: Hej! Hittade till den här tråden efter att ha sökt på problemet på google. Har lite frågor till dig där frenchie. 1. Behöver man bara armera vart tredje varv? Eller missförstår jag dig här? 2. Funkar det bra att tvätta väggen med högtryck och hur rent måste det vara? Tack på förhand. _________________ Läs mer om armering.
annajoh11: Hej! Jag och min sambo har precis köpt en gammal Skånelänga (från mitten av 1800-talet). När jag plockade bort ett element från matrummet visade det sig att väggen bakom var i dåligt skick. Putsen trillade ned eller var extremt lätt att bara peta bort. [bild] Hur lagar jag nu bäst detta? Är det kalkbruk jag ska använda, både som fog och puts? Måste det göras i två omgångar, dvs
MagnusSt: Har du inga tegelstenar liggande så kan ju ett alternativ vara att sätta en ventil på väggen, antingen fungerande eller fake. http://www.jula.se/ventilgaller-074141 Typ ngt sånt på utsidan kanske?
Fjelie 17: Ska ta några bilder när ljuset är tillräckligt. Balk eller slana - ngt däremellan. Det ligger inget golv över denna delen utan det är öppet upp i nock. Det har varit djur här ngngång, men inte i modern tid. Vad nu modern tid är? Senaste 50 åren?
miniGranis: Någon som har ett kvällstips på var man kan köpa Snap Toggle i Stockholmsområdet ?
berne88: ja sättsteg finns redan så där kommer bara att målas med vit färg. de jag mennad va där man går sättstegen, hur jag ska lösa de på kanten? sätt en list bara hade jag tänkt mig, gäller bara att hitta de. och där är de även fassad kant nu. så då måste ja hyvla bort den först så de blir rakt.
Rip: Läste i en bok från Gysinge om lerklining (Byggnadsvård i praktiken av Göran Gudmunsson) och hittade ett par tre skäl: * Lerklining är något mer elastisk * Samma material lirar bäst ihop, dvs spricker inte lika lätt * Billigt, + ev gammalt material kan återanvändas Där finns också en utförlig beskrivning hur man gör och det verkar inte vara alltför svårt!
Matti_75: Varje regel i din vägg kan ta ca 2 KN, så räkna hur många reglar du har som bär upp ditt mellanbjälklag. Sedan går du in i Moelvens program och räknar ur vilken balk som krävs. Kom bara ihåg att även räkna vad du behöver för att bära upp balken! Pelarna måste du ställa direkt på källar väggen som jag hoppas är av betong. Det håller inte bara att ställa dom på golvet.