6 003 läst ·
7 svar
6k läst
7 svar
Foder på sned/ojämn dörrlist
Jag har en gammal dörrlist som skall täckas med foder, tyvärr är den inte så rak.
Hur kan jag "bygga ut" fodret som jag skall sätta dit?
Jag funderar på en masoniteskiva eller något liknande som man lägger under där fodret inte når ut till det andra fodret.
Tack på förhand!
Så här ser det ut utan foder:

Överst ligger de kant i kant:

Medan längre ned är det inte lika bra:

Hur kan jag "bygga ut" fodret som jag skall sätta dit?
Jag funderar på en masoniteskiva eller något liknande som man lägger under där fodret inte når ut till det andra fodret.
Tack på förhand!
Så här ser det ut utan foder:
Överst ligger de kant i kant:
Medan längre ned är det inte lika bra:
En masonit är 3,2 mm, men vanligast idag är nog tunna HDF/MDF-plattor, tror de är 3 mm. Funkar i ena änden men bäst vore kanske att hitta ett ca 1 mm material som du kan bygga t.ex. 3 fästpunkter med. Har dock inga tips... Trä, plast, elastomer/gummi... borde funka om man bara hittar material som enkelt kan sågas eller klippas till.
Ja, den biten som du har satt dit i bild nummer 2 kallar jag för utfyllnad (salning?).
Och du kan väl göra utfyllnaden bredare. Så att den livar vid det "värsta stället", och därefter låta fodret forma sig efter väggen?
Och du kan väl göra utfyllnaden bredare. Så att den livar vid det "värsta stället", och därefter låta fodret forma sig efter väggen?
Jaha, var det fodret som sitter på plats som inte är rakt som är problemet.
Och jag antar att ta bort och sätta tillbaka fodret rakt inte är ett alternativ, ser dock ut som en rejäl springa i gerningen där?
Masonit är lätt att klyva med kniven till lämpliga tjocklekar. Bara att palla under. Och sätta sista fodret snett, så det ser rakt ut...
Och jag antar att ta bort och sätta tillbaka fodret rakt inte är ett alternativ, ser dock ut som en rejäl springa i gerningen där?
Masonit är lätt att klyva med kniven till lämpliga tjocklekar. Bara att palla under. Och sätta sista fodret snett, så det ser rakt ut...
blixten, jag tror att du tror det jag trodde tills jag slutade tro det och skrev mitt andra inlägg om vad jag nu tror...
Att det är fodret du ser i första bilden som sitter snett, inte att det är snett mot "väggsidan utan foder".
Att klyva en sån där bred historia gör man inte så enkelt, inte på den ledden jag tror du menar...
Att det är fodret du ser i första bilden som sitter snett, inte att det är snett mot "väggsidan utan foder".
Att klyva en sån där bred historia gör man inte så enkelt, inte på den ledden jag tror du menar...
Klicka här för att svara