Byggmaterial & Byggteknik
nino: jag har gjort så här: antingen en roterande laser mitt i rummet, eller en korslaser i ett hörn. Mät och märk ut en höjd längs väggarna, börja tex 28mm under det lägsta stället (för att ha 28*70 som gles) klossa ner, använd masonitbitar brädbitar osv, till rätt höjd och sätt fast längst ut mot väggarn mät från gles ner till laserstrålen, fäst upp glesen antigen med klossar
Tornhill 2: Du skall alltså ha en halvvägg, som du ställer köksskåp mot på ena sidan? För att få det stabilt tror jag att du måste utnyttja köksskåpen. Steg ett. Skruva och limma köksskåpen mot golvet. Steg två. Skruva och limma väggen mot skåpen. Steg tre. Lägg på bänkskivan. Klart. Förresten, skall väggen vara högre än köksskåpen och, i så fall, skall bänkskivan sitta uppe på
pozz2: Hej. Jag har en separat byggnad med tvättstuga i som nu ska renoveras. Det är en osiolerad platta på mark. Väggarna består av 200mm lecablock med trästomme ovanpå. Det är 2.4m i takhöjd och jag kan tänka mig att minska detta till 2m jämnt om det behövs. Om jag börjar med golvet - hur ska jag isolera detta samt fuktskydda? Vad ska relgarna läggas på för att förhindra fuktvandring?
Mikael_L: Jag tror att det främst är svårsvarat. :| Det är ju svårt att få till inplastning bra i efterhand. Och frågan är väl om det är bättre att skita i det helt istället för att det blir halvdant. Jag kan ge mig på ett försiktigt litet förslag, inte alls säkert att det är det bästa, inte ens säkert att det är bra. :blushing: Ordna mekanisk frånluft, dvs installera någon eller
verktygsgurun: En riktig bygghandel klyver dem åt dig för en mindre kostnad. Gjort på ett litet kick!
steve5432: Hej! Vi skall göra lite ombyggnation i köket på våran 8 år gamla smålandsvilla. Detta innebär att vi kommer att behöva byta ut/ändra en del taklister. Frågan är hur man letar upp exakt rätt sorts list, som passar exakt at skarva på den gamla listen. Vilka mått skall man ange när man går till bygghandeln för just taklister? Någon som vet vem smålandsvillan köper sina lister av?
Trix: Gammal tråd, så jag skriver främst för de som söker fler förslag på lösningar. Vi bor i ett trähus från 80-talet och vi har konstaterat att bjälklaget är för klent. Det skallrar i skåpen när man går i köket. Vi har som lösning stabiliserat bjälklaget med hjälp av I-balkar. Torpargrunden är indelad i två skepp, vilka har stabiliserats var för sig. Pelare har murats upp och
Fnularn: Om bänkskivan inte är monterad åh allt för stor kan du ju åka förbi ett snickeri, så hjälper dom dig säkert för en billig peng. Om du nu inte har tillgång till verktyg för detta som Larsa tipsar om.
eran: Har i garaget liggande 45or med stående OSB i fullbredd. Sedan har jag dragit dit gipset stående men började från hörnet med en halvskiva gips. Då kommer gipsskarvarna mitt på OSBn, stumt å fint blir det. Skruvar även gipset i de liggande reglarna och drar bara kanterna i OSBn.
magnu: Jag lade ut EPS med slev och svärd. Det borde inte vara något problem att lägga ut läkt för spåren. Jag använde kabelklammer i plast för att hålla fast slangen, Men jag fick använda 5x50mm skruv för att få fast klammern i EPSen.
1399: Tackar för info samt er trevliga och intressanta blogg! Mvh Elias.
andreascarlsson: Problemet är att målar-j*veln var en total klåpare och tapetserade inte speciellt vackert. Jag ville egentligen inte ha taklist alls, men han har inte gett mig något val, eftersom tapeten inte går ända upp, på alla ställen (däremot på alla snedtak)... Alltså, för att rädda sitationen, så vill jag sätta taklist. Men att sätta list på snedtaken är inte snyggt tycker jag. Nåväl.
jkarlberg: [citat] Det har inte varit spalje där. Hela väggen i mitten av huset är uppbygd på samma sätt. Väggen borta nu, och bjälklaget på övervåningen var 220*45. Väggen var inte bärande, men hjälpte nog till att stötta bjälklaget lite.
prototypen: Stolpskon kommer nog ingevart om du bara borrar ett hål och ställer dit den MEN häll i lite bruk så inte vatten rinner ner och frostspränger betongtrappen. Gör 3 nya stolpar, en som du använder som stämp (och de andra som ska ersätta de gamle) sedan lyfter man väldigt mycket med en kil och slägga. 2-3 cm luft räcker, ju högre desto lättare att olja och måla ändträt även efter
NightBuilder: Hej behöver lite hjälp för att komma på ett bra sätt att bygga ihop ett valmat tak som har en 60graders lutning. Lägger ihop lite udda idéer men kommer inte på ett bra sätt att få en bra konstruktion som är stabil och bra. Ritar lite idéer på hus bara. basen är kvadratiskt och det är tänkt att det ska komma ut fönster i mitten på varje sida. Lite av en hobby än bara. Hittar
Orix: läs på om det där med potentialutjämning också... djuren är känsliga.
Ugglan: [citat] Kan det funka med vanligt maxit rapid flytpackel , fiberförstärkt? Om det inte är någon större sido last...
brajt: He he.... Det var värst vad balk det blir. Känns som alldeles för mycket. Jag hade väl trott att kanske 600 i höjd var ok men att ha 3 i bredd blev lite mer än jag trodde. Är det för att få stabilitet eller vad är det som är svagheten?? Mycket riktigt så var det dom gamla/klena I-stången jag hade. Tack för att du tagit dig tid. Har ju hunnit klura en del och går nog på lösningen
laidback: Häfta fast ett slitstarkt tyg på den nedersta metern? Lätt att plocka bort när knodden har vuxit till sig lite...
teamswix: Nån som har testat artstone, eller noRska varianten? Finns palazzo brick på bauhsus också men utan hörnstenar. Nån som testat den varianten? Går det att kapa till snygga hörn med vanlig kakelkap?
Greger77: Jag har en gammal ladugård där jag tänkt varmbona delen där djuren stod och bygga en snickarboda. Kommer att bygga en isolerad vägg mellan denna del och resten av ladan. Troligtvis fanns här en vägg förut, då dom hade djur (vilket vad jag förstått avslutades på 60-talet). Väggen har jag ganska klart för mig hur jag ska göra. Nu går jag dock och grubblar över andra detaljer. På
gluecifer: Det är nån form av spontad träpanel,ca 1 cm tjock tippar jag. Och det ser nu ut som plasten ovan är skadad här och där.. Hur blir det om man tätar nuvarande skarv mellan vägg och detta tak, med nån form av latex/silikon, och sedan sätter ny plast direkt under gamla taket, innan nya takpanelen? Den plasten kommer ju bli spikad igenom med nya takpanelen..?
Mikael_L: Isolering kommer förhoppningsvis stävja kallraset. Kallras beror på kalla ytor, och ev kan man kanske kalla drag för kallras också. Så du behöver helt enkelt ;) få: -tillräckligt isolerat överallt. -Lufttätt överallt (med plast, vindväv, vindpapp eller något annat som stoppar vind och drag) Se även över lister i fönster. Fönster ger en kall yta = kallras under fönstret, bättre
JockeDjurö: Besökte en timmerhustillverkar i Danmark för ett par år sedan. De hade 2 saker de jobbade med, de hade skog och odlade julgranar och sedan byggde de timmerhus. Trots att de hade egen skog så importerades allt trä från Ryssland. Men det var det ingen som berättade, det fick vi höra av grannen som berättade om alla ryska lastbilarna som kom o lastade timmer där.
anaitis: Med det lilla du skrivit kan jag inte ge annat råd än att kontakta en konstruktör.
storstark: Vet du vad du har falsbredd på taket? Har för mig att man i Finland ibland använder bredare band än man får göra här. I Sverige så är falsbredden 600mm för vanlig stålplåt (670mm på rulle). Ju bredare band man har, ju mer "pumpar" det - och om det monterades vid sträng kyla så blir det så klart värre.