Håller på med totalrenovering av 1,5 plans villa från 1910. Just nu är den mest akuta fasen att isolera på ovanvåningen inför vintern och blivit smått virrig i skallen efter allt sökande efter hur man ska gå till väga (ja, det smartaste hade kanske varit att kolla med personal på Byggmax eller liknande, men sitter i pyjamasbrallor för tillfället och har således ingen möjlighet till detta
). Så, vad var det nu jag skulle fråga... ja just det ja! På ovanvåningen finns en kupa där man kommer upp för trappan. Denna kupa är inte isolerad utan öppen helt upp till taket med synliga bjälkar. Från början ville vi ha kvar det på detta sätt (givetvis efter isolering) men det visade sig att isoleringen skulle bli alldeles för underdimensionerad och med tanke på att huset värms med direktverkande el och en gammal skruttig vedeldad kamin för tillfället så lägger vi krut på att isolera och få till ett bra värmesystem först och främst. Så nu kommer vi istället isolera och göra ett platt tak istället för spetsigt.
Alltså kommer här min undrar, när man ska få till luftspalten, behöver man då sätta läkten hela vägen längs stommarna eller vad man ska kalla det på taket eller kan man sätta bara där man ska fästa skivorna som åker upp sen? Hoppas ni förstår utefter min fantastiska ritning
Tanken är att vi sätter asfaltboard sen då det fanns ett lager sådana ståendes på nedervåningen.
Supertacksam för svar!
Alltså kommer här min undrar, när man ska få till luftspalten, behöver man då sätta läkten hela vägen längs stommarna eller vad man ska kalla det på taket eller kan man sätta bara där man ska fästa skivorna som åker upp sen? Hoppas ni förstår utefter min fantastiska ritning
Supertacksam för svar!
ajl traj agään... =P
Ja precis, ja men då ser jag till att fästa dem ordentligt så spar man in lite på meterpriset vart fall! =)
Tack för svar!
Tack för svar!
Fast om du köper ex läktvirke på byggmax så kostar det ingenting jämfört med alla sågningar du måste göra istället. Det rör sig bara om några kronor mot många många fler minuters arbete som du behöver om du ska hinna få det varmt innan vintern är över oss
Fullängder kräver också färre skruv vilka är dyrare än virket.
Haha, nu börjar det bli för många bud =)
Kommer göra som så att vi inte sätter läkten ända upp utan bara så det funkar med luftspalten. Vad gäller kostnad för skruv så kom huset med x antal kg diverse skruv å spik i alla dess längder och storlekar så några större utgifter på detta kommer inte läggas i första taget =)
Tackar för era tips =)
Kommer göra som så att vi inte sätter läkten ända upp utan bara så det funkar med luftspalten. Vad gäller kostnad för skruv så kom huset med x antal kg diverse skruv å spik i alla dess längder och storlekar så några större utgifter på detta kommer inte läggas i första taget =)
Tackar för era tips =)
Klicka här för att svara