Har ett putsat tegelhus från 1909 med tretex på väggarna. Tidigare ägare har tapetserat och målat men nu har tretexen blivit fuktig och börjat mögla på vissa ställen, tapeten bubblade sig och släppte i nederkant. Har nu rivit ner tretexen på en vägg och tegelväggen är putsad bakom. Funderar på att tilläggsisolera med 45 mm för att undvika kalla väggar men verkar vara en djungel det här, ska man strunta i att isolera och bara putsa och kanske spackla på det? Hjälp!!

Jag är nyfiken på vad du får för svar. Jag har också fuktig tretex som någon gång ska bytas ut. Dessutom har putsen bakom delvis ramlat ner, så omputsning krävs hur som helst.

Hade putsen bakom varit i gott skick så hade jag bara lagat lite med kalkputs och målat med diffussionsöppen färg (kalk, troligtvis). Men eftersom det ändå måste göras något mera omfattande med väggen, funderar jag på att sätta upp träcementplattor. De lär vara lite isolerande och inte kunna mögla. Sedan putsa dessa, troligtvis med kalkputs, så att det blir diffussionsöppet. Allt för att undvika instängd fukt. Jag vet inte om det är en bra plan, så jag hoppas att det kommer fler förslag i den här tråden.

Redigerat:
Eftersom jag är uppväxt med tretex och dessutom tycker om den i motsats till många andra skall jag lämna några synpunkter. Det är alltså inget expertutlåtande ni får utan mer lite funderingar som förhoppningsvis kan leda framåt och kanske även få andra att komma med idéer.
Först kan vi konstatera att tretex är en mycket porös träfiberskiva. Detta innebär att den är starkt sugande om den utsätts för väta. Jag är därför tveksam till om det är rätt att ha den direkt mot en tegelvägg. Får för mig att en tegelvägg kan tillåta fuktvandring. Hur kan annars tretexen blivit fuktig? Fukten som tydligen inte kommer ut vandrar nedåt p.g.a tyngdlagen. Varför fukten inte kan passera genom skivan kanske någon med mer kunskaper i fysik kan förklara. Tretex har samma isoleringsförmåga som motsvarande tjocklek på glasull/stenull. Det kan väl inte vara så illa att nollpunkten har hamnat helt fel? När putsen dessutom släpper bakom skivan står det inte rätt till.
Sommartorparn nämner träcementplattor. Jag förmodar det är dessa du då åsyftar: http://www.traullit.se/ Personligen tror jag det kan vara ett vettigt alternativ. Men, varför inte ringa dem och höra vad de tror. De borde vara mer kunniga på detta. Även om de isolerar bättre än tretex kanske de har lättare att tillåta fuktvandring.
Idag kan man impregnera fasader, putsade och tegel, för att slippa frostsprängningar enligt reklamen. Borde inte det även innebära att man förhindrar fuktvandring?
Malin, om du tänkt tilläggsisolera tror jag inte det bara är att sätta upp reglar och klämma dit isoleringen. Gissar att det torde vara samma sak som att isolera källarväggen, d.v.s med ventilerande luftspalt emellan. Om du bara tänker putsa förstår jag inte varför du skall spackla på det?
Ja, det var allt. Få se nu om proppen gått ur och det kommer flera inlägg! Lycka till!

Jo, folk norrut i landet brukar gilla tretex. ;)

Det är skillnad mellan timmerhus och hus i lertegel.
Det är skillnad mellan djupfrysta vintrar och skånes milda och fuktiga vintrar.

De fall jag känner till så är tretexen alltid spikad direkt på teglet. Jag har sett ett gammalt lerhus med tapetserad tretex som är torr och fin, och då finns det ingen anledning att riva i det.

Men har tretexen väl börjat mögla så verkar det dumt att ersätta med ny tretex.. Allra helst om det är ett sommarhus som växlar mellan att vara uppvärmt och kallt. I Skåne finns fukten överallt vid vissa årstider, både utomhus och inomhus. Sedan kan det dessutom ha funnits läckage in i tegelväggen, exempelvis vid gavelpanelen eller vid fönster (regnet kommer ju sällan uppifrån utan pressas sidledes mot huset). Jag tror inte man helst kan gardera sig mot fukt i ett gammalt hus och att det därför är bäst att helt undvika material som suger fukt och kan mögla.

I vilken utsträckning bidrar tretexten till att isolera? Dvs. hur mycket förlorar man genom att bara ta bort den och inte ersätta med annan isolering? Den sammanlagda väggytan på en skånelänga är ju egentligen inte så stor, med tanke på låg takhöjd och många fönster, så att isolera väggen med ett par centimeter kanske gör varken till eller från?

Redigerat:
Oh vad roligt att jag fått svar!
Fuktigt i Skåne är det året runt.. Gillade tretexen när den var torr men nu har jag inget val!
Putsen bakom var i dåligt skick och släppte bara jag tog på den i princip så har nu putsat om den. Jag och min bror putsade om väggen men det är första gången vi putsat så stor yta så svårt att få det jämt och fint ävom om vi är stolta över resultatet:) Är dock bättre på att spackla så blir nog snyggare finish, är enda anledningen till att jag tänkte spackel.
Är fortfarande inte så mycket klokare när det gäller ev isolering. Jag bor på Söderslätt mitt i blåshålet och inbillar mig att även en liten isolering kan göra stor skillnad på inomhusklimatet, det kan bli väldigt kallt i huset trots att jag eldar på..

Är som sagt själv osäker om isolering behövs i väggen och vilken lösning som är den bästa. Men för att stoppa blåsten så finns det andra saker som är viktigare att göra. Det här behövs göras i mitt hus, kanske något av dett är aktuellt hos dig också?

1. Täta runt fönster och dörrar. 2. Isolera uppåt mot vinden. Nu finns bara ett brädgolv mellan rum och vind, där har vi den största värmeförlusten! 3. sätta papp eller vindduk i panelgavlarna. Huset blir kallt när det blåser rakt genom vinden. 4. Försöka rikta upp innerdörrarna så att de inte glipar ut mot farstun. 5. Skaffa en ordentlig vindslucka.

När allt detta är gjort kan man börja fundera över väggarna. Det kan ju aldrig blåsa genom en murad vägg. Däremot kryper kylan igenom.

(nej, jag bor inte i huset på vintern, men de som bodde här innan mig gjorde det, och då fanns dessutom bara enkelfönster)

Tack för tips, Sommartorparn, det mesta har jag redan gjort förutom att kolla om det sitter vindpapp i galvarna kan vara det som är boven i dramat vindmässigt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.