Har sökt runt lite och hittat andra trådar på samma ämne, men jag har inte fått nått bra svar därifrån så jag skapar en ny tråd, hoppas att det är OK :)

Vi hade planer på att öppna upp sovrumsväggen och bygga en garderob in mot kattvinden.
show.aspx show.aspx7472012102754e4b7.jpg
Jag öppnade upp ytskiktet på insidan för att reka hur väggen såg ut och fann att den var byggd med rejält virke på minst 20x20cm.
fc7201210345521ec.jpg
Därför blev jag rädd för att det är en bärande vägg, men behöver lite expertråd från er andra.
Vad tror ni? Det är ju rejäla bjälkar nån meter in från väggen också (markerade med pilar), är det dom som bär upp allt eller är väggen också en del av konstruktionen?
6a72012103735f453.jpg
Kan man öppna upp ett hål på 3m utan att behöva förstärka upp?

(OBS Bjälkarna som syns i sovrumstaket är fejk...)

Jag kanske ska lägga till att huset är från 1860-talet också.

Tack på förhand :thumbup:

Redigerat:
Får en känsla av att du har ett mansardtak och i så fall är det stödbenen som är i väggen. Ytterväggen är takstolen du pekar på med pilarna.
http://www.timmele.com/pdf/mansard.pdf

Det är inte bara att växla av hit som helst.

Nä, inget mansardtak. Här är en till bild som visar en av bjälkarna lite bättre:
d1720121130550f19.jpg

Här syns vinkeln på taket lite bättre också.

Om huset är från 1800-talet så är det byggt i liggande timmer i hela huset ytterväggar, innerväggar som förmodligen delar huset i fyra rum på bottenvåningen. Om trävirket är friskt och det inte är så att det ligget takstolar rakt över det du tänker ta bort så är det inget problem om du bara lämnar någon/några kvar som håller ihop det hela.

Generellt är ju alla timrade väggar i ett timmerhus mer eller mindre bärande. Det betyder ju dock inte att det är omöjligt att ta upp hål men man ska vara rätt försiktig. Sedan är det ju klar skillnad på att ta upp ett dörrhål eller helt ta bort en vägg som det verkar som du vill göra.

Frågan här är ju vad du egentligen har för takkonstruktion. Blir inte riktigt klok på det utifrån bilderna. De bjälkar du visar ger ju vissa ledtrådar men bjälkarna där stödjer ju bara upp den "egentliga" takkonstruktionen och man vet inte vad som är original respektive senare tillskott för att stödja upp. Ser ju dock ut som att det ändå är någon slags takstolsvariant men det måste du ju bekräfta.. Annars är ju åstak rätt vanliga på timmerhus. Vi har själva just åstak med timrade väggar ut till kattvindarna. Här ligger då mellan eller stödåsarna (de mellan mittås och hammarband) just ovanpå de timrade väggarna till kattvindarna. Det gör dessa timrade väggar till en väldigt central del av takkonstruktionen.

I ditt fall skulle kattvindsväggen ev. kunna utgöra stöd till takstolarna och är ju då rätt viktig. Det borde ändå vara full möjligt att ta upp en del dörrhål så länge den nedersta och översta stocken lämnas intakta. Att däremot ta bort hela väggen är nog inte att rekommendera (i alla fall inte utan en grundlig undersökning och genomtänkt avlastning). Men som sagt du måste förstå takkonstruktionen först för att identifiera väggens funktion. Kanske kan du ta upp hål i innertaket för att se om ev. takstolar vilar på den timrade väggen.

Redigerat:
Tack för svar och synpunkter. Jag har undersökt lite mer och det verkar, som Macarus skriver, att takstolen vilar på väggen. Det BEHÖVER inte vara så, men jag ska lugna mig med detta projekt och be en fackman komma och göra en bedömning om vi bestämmer oss för att gå vidare med projektet i framtiden.
Bifogar en dålig skiss på hur jag uppfattar konstruktionen (om nån är nyfiken). Takstol i svart och innerväggar/tak i rött.
Men som sagt, det blir inget av med detta just nu i alla fall.

• takstol.jpg
Låter som ett klokt beslut.
Jag rekommenderar dock att fackmannen du talar med är konstruktör, byggnadsingenjör.

//

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.