2 197 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Uppregling av mellanvågg
Hej!
Undrar om någon här kan tala om hur en eventuell uppregling av en mellanvägg bör göras på ett golv där det tvärgående mellanbjälklaget på takplan ej faller i linje med den utplanerade bärande mellanväggen ?
Sätter man kortlingar mellan bjälklagen!?!. Vilken dimension och avstånd ska man då ha etc..?
Hoppas någon här förstod vad jag syftar på ovan utan att ha en ritning bifogad.
Undrar om någon här kan tala om hur en eventuell uppregling av en mellanvägg bör göras på ett golv där det tvärgående mellanbjälklaget på takplan ej faller i linje med den utplanerade bärande mellanväggen ?
Sätter man kortlingar mellan bjälklagen!?!. Vilken dimension och avstånd ska man då ha etc..?
Hoppas någon här förstod vad jag syftar på ovan utan att ha en ritning bifogad.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Nej vad menar du? Ska du införa en bärande innervägg där mellanbjälklaget inte dimensionerats för detta (typ har en motsvarande bärande innervägg på planet under)?
Bäst att du försöker förklara noggrannare eller skissar upp det hela.
Bäst att du försöker förklara noggrannare eller skissar upp det hela.
Mellanbjälklaget går i samma längdriktning som innerväggen jag vill montera.
Problemet är att jag måste regla upp det på någotvis om jag inte monterar innerväggen efter jag lagt golvspånskivorna, men det är ju inte korrekt väg att gå. Så frågan är hur man bör regla upp mellan golvbalkarna där jag ska ha den bärande innerväggen.
Problemet är att jag måste regla upp det på någotvis om jag inte monterar innerväggen efter jag lagt golvspånskivorna, men det är ju inte korrekt väg att gå. Så frågan är hur man bör regla upp mellan golvbalkarna där jag ska ha den bärande innerväggen.
Varför skulle den vara bärande?
Hen skriver ju bara att väggen under är bärande.
1. Skruvlimma en bit 28x70 på bjälken, på vardera sidan i facket.
Övre kanten på 28x70 115mm under bjälklagets övre kant.
2. Ställ en 45x70 på dessa. Skråskruva uppifrån in i bjälken. (Om det är cc60 på bjälkarna).
3. Upprepa steg 1 och 2 med lämpligt cc-mått. Kanske 60cm?
4. Lägg en 45x120 längs med bjälkarna (om du ska ha 45x70 till väggen) på 45x70'orna.
Denna skall vara i våg med bjälkarna som stöd för kommande golvskiva.
5. Lägg en 45x70 ovanpå 45x120 som syll för väggen.
Hen skriver ju bara att väggen under är bärande.
1. Skruvlimma en bit 28x70 på bjälken, på vardera sidan i facket.
Övre kanten på 28x70 115mm under bjälklagets övre kant.
2. Ställ en 45x70 på dessa. Skråskruva uppifrån in i bjälken. (Om det är cc60 på bjälkarna).
3. Upprepa steg 1 och 2 med lämpligt cc-mått. Kanske 60cm?
4. Lägg en 45x120 längs med bjälkarna (om du ska ha 45x70 till väggen) på 45x70'orna.
Denna skall vara i våg med bjälkarna som stöd för kommande golvskiva.
5. Lägg en 45x70 ovanpå 45x120 som syll för väggen.
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Jo på det sättet får man en stabil uppställning av själva väggen. Men om den nya innerväggen verkligen kommer att vara bärande, dvs leda ned taklast till mellanbjälklaget känns inte det ok, om man inte förberett för detta. I praktiken vill jag ha en motsvarande bärande innervägg på planet under.SBH skrev:
Ett mellanbjälklag dimensioneras ju för att inte svikta med normal möbel och personbelastning vid aktuell spännvidd. Att på detta plocka ned taklaster kan bli jättetokigt, särskilt här uppe i norr där jag bor (snözon 3,0).
Till TS, jo det här forat är fullt av webbsurfande byggare, men också fullt av kunskap och välvilja. Jag vet inte hur jag ska tolka dina "attitydinlägg".
Moderator
· Stockholm
· 57 895 inlägg
Jag har raderat en del otrevliga inlägg och reaktioner på dem.
Så får vi se om tråden kan spåra rätt igen.
Så får vi se om tråden kan spåra rätt igen.
Klicka här för att svara