Hej

Jag hittade denna skruv häromveckan och blev fascinerad över dess uppbyggnad. Någon som kan förklara de olika delarnas funktion för mig?

Vad är syftet med det jack längst ner på skruven, som sedan går igenom gängorna med en roterande bana?

Vad fyller gängorna med annan stigning i mitten för funktion?

Vad är fördelen med strecken på undersidan av skallen?

IMAG0361.jpg

Jacket ute i spetsen på skruven är ett borrskär så att skruven blir självborrande. Du slipper alltså förborra eller riskera att virket spricker när du kör i skruven.
Samma sak gäller för "strecken" under skallen. Dessa ska göra så att skruvskallen skär ner i trävirket och försvinner på ett snyggt sätt. om dessa saknas kommer skallen istället pressa sig ner i virket och det kan dels flisa sig och dels så blir det lätt en stor grop runt skallen istället för att den bara kommer i våg med virket.

Vad de "extra" gängorna i mitten är bra för vet jag dock inte så där väntar jag ivrigt på någon annans förklaring.

Gängorna på mitten är till för att hjälpa till att dra ihop dom saker du skruvar ihop, utan att lägga allt "kraft" på skruvskallen.

Du behöver med andra ord inte dra ner skruven halvvägs ner i trallbrädan för att få den att sitta ordentligt, den extra gängan kommer ta tag i trallbrädan och pressa ner den.

Det kräver dock att man har skruv som är anpassad för gods-tjockleken på det du vill skruva fast, hamnar den extra gängan på fel ställe så gör den ingen nytta.

Mycket bra svar, tackar ödmjukast!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.