Y
Jag vill gärna ha massiva skjutdörrar för att dämpa ljud.

Kom med ritning baserad på MDF skivor.

Men de nämnde risken att skivorna slår sig när jag sätter tapet på dem då mdf är känsligt. Samma med målningen som bör ske på båda sidor samtidigt.

Han rådde att hellre göra en träram, och sätta skivor på båda sidorna utav denna för att få dörrar som inte slår sig plus att detta skulle bli stabilare.

- Min fråga till er är mer någon form av kompromiss. Funderar på om man kanske skulle göra som ramar, men lägga tjocka träskivor inuti och sen sluta tätt med de stora skivorna som sen är de som blir synliga.

Sånt material man gör skärbrädor utav kanske? men blir ju fult på smalsidorna... vilket träram+två skivor skulle bli också iofs.

Är det ljud du är orolig för så är en skjutdörr inte att rekommendera från början, den är så otät i sin skenkonstruktion att allt ljud går den vägen istället. Men annars är din grundtanke rätt, ju tyngre dörr, desto mer ljudisolerande blir den.

//

MDF i mitten och renoveringsgips utanpå?
Men ram är nog det bästa, men gipset blir ju smidigt att tapetsera på.

Y
Torpalainen skrev:
Är det ljud du är orolig för så är en skjutdörr inte att rekommendera från början, den är så otät i sin skenkonstruktion att allt ljud går den vägen istället. Men annars är din grundtanke rätt, ju tyngre dörr, desto mer ljudisolerande blir den.
//

jo jag vet men samtidigt så är det ju mycket bröte inuti också så hoppas på en kompromiss. och tänker man till å gör så gott man kan så kanske det blir bra.
- en ramdörr med massa luft i sig känns dock inte som "det bästa man kan".. frågan är vad jag ska fylla tomrummen med.

--

gips utanpå, ja jo kanske det.

Isoleringsmaterial fyller du med och det ljuddämpar, t.ex. cellplastskivor men det fungerar även bra att trycka i sten/glasull.

Vi gjorde skjutdörrar till garderob av mdr. Ganska höga (golv till tak) och ganska tunna. Målade med linoljefärg på en sida = lång torktid. De har inte slagit sig. Enda minuset med dem är att de är lite svajjiga men de fyller sin funktion och ser bra ut.

Skickat från min mobil

Mdf naturligtvis. Dumphone.

Skickat från min mobil

Jag gjorde två skjutdörrar i MDF, 19mm (eller var det kanske 16), målade på baksidan och tapetserade på framsidan, den ena slog sig brutalt och den ena är relativt rak. Så om jag skulle göra MDF igen så skulle jag nog välja någon annan konstruktion. Tjockare MDF skulle jag nog inte kunna använda pga vikten.

Y
Om vi nu säger ram-modellen.

Totalt bör jag helst stanna på 19-20mm tjocklek på hela dörren.

Vilket planhyvlat material bör jag ha som ram? Det ska ju helst inte vara för tjockt, så jag tvingas ha för tunna skivor. Men samtidigt ska ju ramen inte bli för vek heller.

Y
Jag lämnade in en order med ram-modell men bad att fylla tomrummen med något för göra dem mer massiva.

Cellplast menade han på var mer isolerande men jag stönade att jag ville ha tungt material. Tänkte mdf men han sa spånskiva....

med cellplast kanske är bättre än spånskiva... (skjutdörrar blir givetvis inte så ljudbromsande men man kan ju göra så gott man kan iaf)

Mdf på trätan blir en bra och formstabil konstruktion. Ljudet vet jag inte, kan man inte bara fylla upp den med isolering? Du kommer behöva rejäla trösklar för att dämpa ljudet vid skenorna, och då går ju stor del av poängen förlorad.

Y
garderobens vägg är så tunn mot andra sovrummet, därav vill jag försöka göra så gott det går med dörrarna. Förhoppningsvis ska de hållas stängda för det mesta, tänker på nätterna å så.

Jag (och en god vän) byggde två stora dörrar av dubbla MDF som jag limmade ihop till rätt tjocklek. De blev tunga som pansardörrar men slår sig gör de garanterat inte.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.