Vi har två problem på vår övervåning i vårt 20-talshus. I det ena sovrummet uppe, så svajar golvet väldigt precis vi skorstenen. I det andra sovrummet, så svajar det inte, utan det är en bulle vid skorstenen och rätt mycket högre än resterande golv.
Hur bör man göra för att få nån ordning på golven?

Du skriver inte vad det är för typ av golv, men jag utgår från att det är någon form av golvplank som ligger på reglar? Sådant är ju vanligt i 20-talshus.

Att det svajar kan då bero på att det saknas en golvregel närmast skorstenen (murstocken?).

Ang "bullen" kan det bero på att någon golvregel ligger för högt. Det är dock svårt att veta utan att få mer info (eller kanske t.o.m. en bild).

OBS! Eftersom du utelämnade en del information så gissar jag ganska vilt nu. Är det t.ex. ett spångolv så kan "bullen" bero på att fukt trängt in.

Oavsett vilket bör du ta upp golvet på de utsatta ställena och undersöka och därefter åtgärda orsaken till problemet.

Man kan ju undra vad svajande betyder?

Sviktar det eller är det en bula?
Gungar det eller går det i vågor?

Protte

Eftersom frågan gällde ett golv och inte en flaggstång får man väl anta att det är "svikta" som avses? ;)

Inlägget saknade dock en hel del information och TS har inte förtydligat sig ännu, så det kanske löste sig för honom/henne?

Inget som har löst sig ännu och vi har inte rivit upp golven ännu, så info angående vad som är under kommer väl senare kan jag tänka...
Ja, golvet sviktar vid skorstenen i det ena sovrummet, men i det motsatta, på andra sidan av skorstensmuren, så är golvet stumt vid skorstenen. Där är golvet i stället mycket högre ca 50 cm ut från skorstenen. Känslan jag får är att det är sättningar i huset och att skorstensmuren har stått still...
Svårt för mig att lämna mer info i och med att jag inte vet så mycket än... Förstår om det är svårt för er att lämna tips också, men någon kanske har varit med om nåt liknande...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.