6 750 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Fästa högtalarkabel på vägg/i tak
I ett försök att göra mina högtalarkablar lite mindre synliga köpte jag först kablar med platt profil och sen dubbelsidigt tejp (http://www.vikingtapes.co.uk/3M_Pro...e_Product_Tapes/3m_9080_double_sided_tape.htm) . Jag fäste kablarna med ca 5cm långa tejpbitar varje 20-30cm. Det gick bra initialt och höll i ca 2 månader men nu har tejpen släppt och kablarna kommit ner.
Är det någon som har gjort, och lyckats, med något liknande? Behöver jag starkare tejp?
Är det någon som har gjort, och lyckats, med något liknande? Behöver jag starkare tejp?
Limma med limpistol funkar om de inte är allt för kraftiga, det gjorde jag iallafall med telekablarna när jag sommarjobbade på Televerket på 90-talet. Det är ju smältplast vilket gör att det i allmänhet inte förstör materialet man använder det på.
Produkter som diskuteras: "limpistol"
Limpistoler
Limpistoler använder smältlim i stavar som värms upp inuti pistolen och appliceras sedan smidigt genom ett tryck på avtryckaren. Idealiska för hantverk, reparationer, dekorationer och till och med lätta byggapplikationer, de är oumbärliga
Läs mer
När du säger inte förstör materialet, menar du att det går få bort det från de målade väggarna (om man skulle ångra sig) utan att det syns. Hur får man bort det i så fall?Anna_H skrev:
Kanske, är nog det bästa svar som går att ge på denna fråga. Beror nog helt på smältlimstyp, underlag, färgtyp och hur tur man har... Jag skulle inte räkna med att någon typ av "lim" som håller går att få bort spårlöst. Det gäller definitivt även olika former av tejp som om/när de väl satt sig kan vara bland det jäkligaste att få bort.Lini skrev:
När det gäller om smältlim håller i längden finns det nog lite olika åsikter. Antagligen beror även detta på limtyp, kabeltyp och vägg-/färgtyp. Jag tror inte att du kan vara säker på att det sitter tyvärr.
ok tack för infon. Har du någon lösning du själv tror på? Både vad gäller hållbarhet och gärna möjlighet få bort spårlöst om man ångrar sig.Alfredo skrev:Kanske, är nog det bästa svar som går att ge på denna fråga. Beror nog helt på smältlimstyp, underlag, färgtyp och hur tur man har... Jag skulle inte räkna med att någon typ av "lim" som håller går att få bort spårlöst. Det gäller definitivt även olika former av tejp som om/när de väl satt sig kan vara bland det jäkligaste att få bort.
När det gäller om smältlim håller i längden finns det nog lite olika åsikter. Antagligen beror även detta på limtyp, kabeltyp och vägg-/färgtyp. Jag tror inte att du kan vara säker på att det sitter tyvärr.
Från målade ytor har jag aldrig haft något problem att ta bort det, däremot kan det ibland dra med sig papperstapeter. Det sitter egentligen inte bättre än det du använt, men tar man det hela vägen kan det funka. Jag skulle vara mer orolig att dubbelhäftande tejp förstör underlaget.
Det är inte helt enkelt att kombinera dina önskemål. Smältlim är nog även mitt bästa förslag men var medveten om att varken hållbarhet eller spårlös borttagbarhet är helt garanterade. Hur/var ska du dra kablarna? Efter golvlister eller fritt på väggen till exempelvis vägghögtalare? Det finns olika former av kabelkanaler som kanske kan passa beroende på vad du ska göra.Lini skrev:
Kör du med smältlim skulle jag ta en klick kanske var eller varannan dm. Lägg på en klick, spänn kabeln och pressa ner den i klicken. Vänta kanske 20-30 sek till den fastnat/stelnat och gå vidare med nästa klick. Då får du lättast en snygg sträckt kabel hela vägen.
Skall testa det. Det är väggmonterade högtalare som är monterade högt ca 30cm från taket.Alfredo skrev:Det är inte helt enkelt att kombinera dina önskemål. Smältlim är nog även mitt bästa förslag men var medveten om att varken hållbarhet eller spårlös borttagbarhet är helt garanterade. Hur/var ska du dra kablarna? Efter golvlister eller fritt på väggen till exempelvis vägghögtalare? Det finns olika former av kabelkanaler som kanske kan passa beroende på vad du ska göra.
Kör du med smältlim skulle jag ta en klick kanske var eller varannan dm. Lägg på en klick, spänn kabeln och pressa ner den i klicken. Vänta kanske 20-30 sek till den fastnat/stelnat och gå vidare med nästa klick. Då får du lättast en snygg sträckt kabel hela vägen.
Kabeln till mina har jag inte fäst alls i väggen. Kabeln hos mig är infräst i golvlisten och kommer upp ur ett litet hål bakom listen, kloss mot väggen. Högtalarna sitter i ett stativ nära taket. Kabeln går från hålet i golvlisten in bakom stativets fäste, även där kloss mot väggen. Jag har bara spänt kabeln så mycket det går mellan listen och stativet, men inte fäst den alls efter vägen/väggen. Detta fungerar bra för mig. Eftersom jag har "turen" att tapet och kabel har likartad färg tänker man inte mycket på kabeln.Lini skrev:
Nu vet jag inte dina förutsättningar men kanske något liknande fungerar.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Eller smyga upp bakom en gardin eller dylikt och sedan dra kabel utefter taket
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden