Hej.
Har tänkt göra ett trappräcke enligt skissen nedan. De tre stolparna är 46mm i diameter och tillverkade i syrafast stål (SS2348). Tanken är att fräsa spår i dessa och sedan skjuta i glasskivorna, ev med en gummilist (slang motsv) mellan glas och stål. Glaset ska alltså inte vara fastskruvat eller likn utan endast klämmas fast.
Ovanpå detta (ej på bild) skruvas en överliggare som såklart bidrar med stadga.
Antar att lamellerat glas är ett måste? Vilken tjocklek behövs om man ser till både ev regler och konstruktionsmässigt? En klar svaghet är ju att glasen endast stabiliseras i sidorna.
Glaset måste hålla för en perfekt träff av en sladdande trehjuling eller hund.
Nån som har en uppfattning?
Har tänkt göra ett trappräcke enligt skissen nedan. De tre stolparna är 46mm i diameter och tillverkade i syrafast stål (SS2348). Tanken är att fräsa spår i dessa och sedan skjuta i glasskivorna, ev med en gummilist (slang motsv) mellan glas och stål. Glaset ska alltså inte vara fastskruvat eller likn utan endast klämmas fast.
Ovanpå detta (ej på bild) skruvas en överliggare som såklart bidrar med stadga.
Antar att lamellerat glas är ett måste? Vilken tjocklek behövs om man ser till både ev regler och konstruktionsmässigt? En klar svaghet är ju att glasen endast stabiliseras i sidorna.
Glaset måste hålla för en perfekt träff av en sladdande trehjuling eller hund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nån som har en uppfattning?
Kan nog bli svårt å skjuta i glas + gummilist, kommer bli byrålådeeffekt eller trögt som satan. Man brukar klämma fast skivorna. Finns färdiga beslag till det.
Ring exempelvis Fasadglas eller annan större glasfirma, de hjälper även till med glastjocklek.
Ring exempelvis Fasadglas eller annan större glasfirma, de hjälper även till med glastjocklek.
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Om jag inte misstar mig helt så får du inte ha glas fönster eller liknande under 600 mm höjd utan att det är laminerat eller härdat.
Vet dock inte vad bestämmelser säger om det är hemmabyggaren som gör det själv hemma men ett nybygge blir inte godgänt.
MVh: Torpalainen
Vet dock inte vad bestämmelser säger om det är hemmabyggaren som gör det själv hemma men ett nybygge blir inte godgänt.
MVh: Torpalainen
Nu börjar det bli aktuellt att börja med räcket.
Har kollat runt lite och det verkar som de flesta "kit" som finns att köpa innehåller 8,7mm laminerat glas. Kör nog på det. Inte helt gratis dock.
Sen blir det hemgjorda (jobbgjorda) "klämmor" i rostfritt.
Blir nog klart vilken vecka som helst
Har kollat runt lite och det verkar som de flesta "kit" som finns att köpa innehåller 8,7mm laminerat glas. Kör nog på det. Inte helt gratis dock.
Sen blir det hemgjorda (jobbgjorda) "klämmor" i rostfritt.
Blir nog klart vilken vecka som helst
Klicka här för att svara