Hej.
Har tänkt göra ett trappräcke enligt skissen nedan. De tre stolparna är 46mm i diameter och tillverkade i syrafast stål (SS2348). Tanken är att fräsa spår i dessa och sedan skjuta i glasskivorna, ev med en gummilist (slang motsv) mellan glas och stål. Glaset ska alltså inte vara fastskruvat eller likn utan endast klämmas fast.
Ovanpå detta (ej på bild) skruvas en överliggare som såklart bidrar med stadga.

Antar att lamellerat glas är ett måste? Vilken tjocklek behövs om man ser till både ev regler och konstruktionsmässigt? En klar svaghet är ju att glasen endast stabiliseras i sidorna.
Glaset måste hålla för en perfekt träff av en sladdande trehjuling eller hund.

IMG_1509.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nån som har en uppfattning?

Kan nog bli svårt å skjuta i glas + gummilist, kommer bli byrålådeeffekt eller trögt som satan. Man brukar klämma fast skivorna. Finns färdiga beslag till det.

Ring exempelvis Fasadglas eller annan större glasfirma, de hjälper även till med glastjocklek.

3ple skrev:
Antar att lamellerat glas är ett måste?
Ja, laminerat glas är ett måste om du har barn. Men även utan barn är det att föredra.

Färdiga beslag är inte aktuellt. Men skulle det behövas beslag så tillverkar jag sånna. Frågan är om det håller med en sådan fastsättning som jag tänkt?
Vilken tjocklek behövs på glaset? 7mm, 10mm?

Om jag inte misstar mig helt så får du inte ha glas fönster eller liknande under 600 mm höjd utan att det är laminerat eller härdat.
Vet dock inte vad bestämmelser säger om det är hemmabyggaren som gör det själv hemma men ett nybygge blir inte godgänt.
MVh: Torpalainen

Nu börjar det bli aktuellt att börja med räcket.
Har kollat runt lite och det verkar som de flesta "kit" som finns att köpa innehåller 8,7mm laminerat glas. Kör nog på det. Inte helt gratis dock.
Sen blir det hemgjorda (jobbgjorda) "klämmor" i rostfritt.

Blir nog klart vilken vecka som helst:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.